I sommar har jag renoverat ganska ordentligt i den gamla bagarstugan, den behövde räddas från total undergång. Bland annat är nya fönster på väg in (de gamla var både ruttna och flera utan glas.) Ny grund har gjorts, ny fasad med gamla detaljer osv.

Men, under hela sommaren har hela stugan stått utan fönster och dörrar. Taket fixades ifjol, så ingen fukt kommer därifrån, marken är dränerad och stugan står i en sluttning. Nu har det uppstått ganska mycket svarta små fläckar på de kalkade eller kritade delarna av bakugn och rörspis. Till och med så mycket att det luktar lite svagt av mögel. Först trodde jag att det var sot som virvlat runt efter att det blåst lite, men sot luktar inte mögel. Min gissning är att dessa uppstått pga luftfuktigheten varit hög (har ju regnat ganska mycket senaste månaden) samt att mögelsvamp trivs bra i kalkrika miljöer.

Det är inte särskilt svårt att skrapa bort dessa mögelfläckar tillsammans med den vita kritytan. Räcker det med att gå över de båda eldstäderna med en rejäl stålborste eller kniv? Vad tror ni?
 
Konstigt, enligt vad jag lärt mig trivs inte mögel i kalk eftersom det är starkt basiskt. (har själv ett kalkat hus och på den fasaden har jag aldrig någonsin mögel - däremot gröna alger). Min gissning är alltså att antingen är din eldstad målad med något annat än kalk, kanske limfärg med krita som pigment? (Är krita något annat än kalk?) Eller så rör det sig inte om mögel. Hur som helst, om prickarna går bort med stålborste så borde det inte vara något problem. Eller förstör du ytan då? Kanske bättre att pröva tvätta bort det med fuktad vettexduk m lite diskmedel? Ytmögel brukar inte vara något problem att torka bort från snickerier, exempelvis. Händer mig då och då när stugan stått stängd och jag glömt hålla rätt dörrar öppna......
 
Det låter som om det skulle vara målat med limfärg som är baserad på animaliskt lim. En sådan färg är inte så bra om det är en fuktig miljö. Att en yta som är målad med kalkfärg skulle mögla är osannolikt.
 
Sommartorparn skrev:
Konstigt, enligt vad jag lärt mig trivs inte mögel i kalk eftersom det är starkt basiskt. (har själv ett kalkat hus och på den fasaden har jag aldrig någonsin mögel - däremot gröna alger).
Är absolut ingen expert, men vad jag läst trivs hussvamp extra bra i miljöer där det finns kalk, t.ex. i en grund där kalkbruk använts. Om det sedan gäller alla svampsorter låter jag vara osagt.
Min gissning är alltså att antingen är din eldstad målad med något annat än kalk, kanske limfärg med krita som pigment?
Kan vara så, men jag tycker att ytan är väldigt porös och mest liknar den kritvattenmålade rörspis jag har i huvudbyggnaden.

(Är krita något annat än kalk?)
Krita är Kalciumkarbonat, CaCO3 som ofta kallas obränd kalk. Det vi använder till kalkbruk och kalkfärg är väl vattenblandningar av bränd och sedan släckt kalk (först bränd i ugn och sedan släckt med vatten). http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalk

Eller så rör det sig inte om mögel. Hur som helst, om prickarna går bort med stålborste så borde det inte vara något problem. Eller förstör du ytan då? Kanske bättre att pröva tvätta bort det med fuktad vettexduk m lite diskmedel? Ytmögel brukar inte vara något problem att torka bort från snickerier, exempelvis. Händer mig då och då när stugan stått stängd och jag glömt hålla rätt dörrar öppna......
Det är någon form av mögel, det är jag säker på, med tanke på lukten när man stoppar näsan nära.

ultramarint skrev:
Det låter som om det skulle vara målat med limfärg som är baserad på animaliskt lim. En sådan färg är inte så bra om det är en fuktig miljö. Att en yta som är målad med kalkfärg skulle mögla är osannolikt.
Hur kan jag identifiera en sådan limfärg?
 
Här kan du läsa att kalk inte möglar:
http://www.sbr.se/husbyggaren/artiklar/942243877.html

Jag tror att du tänker på den äkta hussvampen som behöver kalk för att växa, men det är en helt annan sak.

Jag är övertygad om att du har limfärg i din bagarstuga. Tyvärr kan jag inte råda dig vad du ska göra. Med tanke på att detta är ett hus som kommer att stå ouppvärmt och fuktigt emellanåt så hade det bästa varit kalkfärg i stället för limfärg. Men jag vet inte om man kan få kalkfärgen att fästa på en yta som tidigare målats med limfärg. Jag skulle ringa och fråga ett företag som tillverkar och säljer kalk. De borde kunna ge råd om detta.
 
Sommartorparn skrev:
Här kan du läsa att kalk inte möglar:
[länk]

Jag tror att du tänker på den äkta hussvampen som behöver kalk för att växa, men det är en helt annan sak.

Jag är övertygad om att du har limfärg i din bagarstuga. Tyvärr kan jag inte råda dig vad du ska göra. Med tanke på att detta är ett hus som kommer att stå ouppvärmt och fuktigt emellanåt så hade det bästa varit kalkfärg i stället för limfärg. Men jag vet inte om man kan få kalkfärgen att fästa på en yta som tidigare målats med limfärg. Jag skulle ringa och fråga ett företag som tillverkar och säljer kalk. De borde kunna ge råd om detta.
Bra länk!

Du har helt rätt, det var just hussvamp jag tänkte på, som uppenbarligen behöver just kalk.

Och det verkar uppenbarligen så att det är limfärg som jag har. Nu kommer bagarstugan inte stå helt kallställd, utan jag räknar med att värma upp den lite grand även vintertid.

Tror ni att möglet återkommer när jag fått detta tort och borstat bort all befintlig mögel?
 
Du har inte spindlar i huset?
Tänker på att det kan vara spindelbajs, det är misstänkt likt mögelfläckar.
 
norrbottenstorpet skrev:
Bra länk!
Tror ni att möglet återkommer när jag fått detta tort och borstat bort all befintlig mögel?
Nej, det tror jag inte. Utan fukt inget mögel.

Skulle det ändå bli mögel kan det vara läge att tvätta bort den befintliga limfärgen och måla igen med limfärg som gjorts på annan typ av lim (om inte kalkfärg funkar)
 
Anna_H skrev:
Du har inte spindlar i huset?
Tänker på att det kan vara spindelbajs, det är misstänkt likt mögelfläckar.
Det tror jag inte. Det har tom blivit lite luddigt på något ställe och luktar lätt mögel som sagt. Och den ena eldstaden är nästan helsvart nu (har regnat, regnat och regnat och fönstrena är fortfarande inte ditsatta, jobbar med linoljefärgsmålning så det tar lite tid med 24 bågar att måla, puuhh). Skulle det vart spindelbajs så vi talar om en invasion av spindlar, tusentals, och alla vill bara bajsa just på eldstäderna, ingen annan stans ;)

Jag ska försöka ta en bild så att ni får se eländet.
 
Här kan du läsa om limfärgen. Om det är en gammal målning så är det det animaliska limmet som är boven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.