Har bott i ett radhus från 1959 i ca 1.5 år. Har haft en läckande varmvattenberedare på andra sidan väggen.
Är det här svartmögel eller kan det vara så att det har varit en oljepanna i huset för längesen som på något sätt gör att det svarta dyker upp när fukten har legat på?
 
  • Vägghörn med fuktskador och mögel, ovanför vita golvlisten, behov av sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar mot mögel på vägg, fokus på fingertopp, innebär tråkig upptäckt, underhåll behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara en blandning, skrapa bort och torka upp med värme.
 
Söker inte råd på sanering utan svar på vad det svarta är.

Kanske borde tillägga att det var nyrenoverat (av https://www.movesta.se/) när jag flyttade in.

Hur lång tid behövs för att svartmögel ska etablera sig i en oventilerad klädkammare?
 
Chetic Chetic skrev:
Söker inte råd på sanering utan svar på vad det svarta är.

Kanske borde tillägga att det var nyrenoverat (av [länk]) när jag flyttade in.

Hur lång tid behövs för att svartmögel ska etablera sig i en oventilerad klädkammare?
Det beror på hur snabbt fukt tillförs. Är någon av väggarna yttervägg och har ni dränerat? Mögel behöver inte vara farligt om det är en tanke.
 
Fukten kom som sagt ifrån varmvattenberedaren. Det är åtgärdat.

Mögel behöver inte vara farligt om det är en tanke? Vad menar du?
 
Mögel växer enbart om fukt tillförs. Ni bör se till att ha värme i källaren och ordna med ventilation.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det där är svartmögel. Vad är det för typ av vägg?
 
Gips.

Hur pass farligt är det om det är i ett instängt rum på en annan våning och fukten inte tillförs längre?
 
Mindre farligt än att gå över vägen skulle jag säga…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Just mögel på gips är inge bra alls. Riv bort det mögliga och ersätt med ny gips. Använd gärna en andningsmask när du gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.