Hej!

Nu kommer ännu en tråd om svartlim/asbest osv.

våren 2021 så renoverade vi vårt kök i vårt hus byggt 1955. Tanken var att vi skulle lägga golv rakt på det befintliga linoleumgolvet, men hantverkarna som skulle lägga golvet reagerade på en ganska stor oegentlighet i golvnivån, då golvet hade en tydlig höjd mitt i rummet, och föreslog att vi skulle skära upp en del av mattan och spackla till det.

Då började jag riva och såg direkt att limmet såklart var svart med liksom små korniga bitar i. Typ tjära. Blev såklart orolig, och kikade på hur jag skulle gå tillväga. Med tanke på att det var lite tidspress valde jag att inte skicka in det på prov utan bestämde mig för att behandla det som ev asbest. Köpte skyddsutrustning och mask med rätt filter osv, samt såg till att stänga för utrymmet. Körde sedan på skrapa följt av en våttorkning och primer för att hålla ev damm på plats. Därefter spacklades hela ytan och golvet lades ovanpå.

Vi gjorde en asbestanalys på fix/fog i badrum/kök tidigare som kom tillbaka negativt, och jag känner att det stora misstaget jag gjorde här var att inte skicka in prover åtminstone i efterhand på limmet, vilket nu två år senare med en ettåring i huset ger mig ångest över vilka ev farliga ämnen jag spritt i huset. Sen visar mitt psyke tydligt att jag kanske inte borde gjort det själv utan anlitat professionell hjälp.

Kan tilläggas att min morfar dog i lungfibros pga en massa skit han fått i sig under arbets- och privatliv.

Jag vet att jag inte kommer hitta alla mina svar här, men jag vet inte, är det idioti att göra luftanalys, eller ska jag riva upp golv och ta prover för att säkerställa. Behöver jag vara orolig för vad mitt barn ev har fått i sig hemma eller är jag bara hysterisk? Ja ni ser, mycket ångest och oro.

Tack på förhand
 
  • Renoveringsarbete på golv med synlig betong, verktyg, skräp och rivna delar av ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förstörd asfalt och betong med sprickor och smuts på ett övergivet eller förfallet område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering inomhus. Golv med avlägsnat ytskikt. Stege, kvast, sopsäck. Arbetsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med obearbetade trähyllor och fönster som visar vinterscen utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
112233Stefan
  • Laddar…
Försök att gå vidare bara. Jag kan inte lova något men om det ens fanns asbestämnen i limmet fick du bort det som var farligt när ni renoverade.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tolkar det som att renoveringen är klar och golv mm är på plats, då skulle jag absolut inte börja dra upp golv för att att få till någon analys av materialet.

Det ser ut som lumppapp på dina bilder.

Det är bearbetning av asbest som är ett faromoment, när det ligger på plats avges inga fiber.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tolkar det som att renoveringen är klar och golv mm är på plats, då skulle jag absolut inte börja dra upp golv för att att få till någon analys av materialet.

Det ser ut som lumppapp på dina bilder.

Det är bearbetning av asbest som är ett faromoment, när det ligger på plats avges inga fiber.
Ja, det är klart sedan 2021, det är mitt huvud som drar in mig i oro och ångest över om dom långsiktiga farorna för fru/barn.
 
Filzone Filzone skrev:
Ja, det är klart sedan 2021, det är mitt huvud som drar in mig i oro och ångest över om dom långsiktiga farorna för fru/barn.
Förstår. Men det finns inga faror, var glad över huset ist :)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag hoppas att jag kan finna ro i det hela på sikt. En annan sak jag är orolig för är att min dotter ska ha fått i sig asbest nu i somras när vi flyttade ner till källaren pga jättevarmt. Under vintern renoverade badrummet och rörmokaren kapade i röret, inget tal om ev asbest där och innan vi flyttade ner städade jag och dammsög. Sedan bodde vi där i ca 1,5-2 månader.

Röret var rakt och isoleringen mjuk, och i efterhand borde jag nog moppat upp det, men jag reflekterade inte eftersom röris inte sagt något
 
  • Vit plastpåse fasttejpad vid ett rör; nödlösning eller tillfällig lagning. Slitet och använt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörisolering med tejp, skum, plastpåse och kartong, skadad och gammal, behöver underhåll eller byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr är det enda sättet att få svar på detta är att skicka in bitar på analys . Då får ni svar.
 
Filzone Filzone skrev:
Jag hoppas att jag kan finna ro i det hela på sikt. En annan sak jag är orolig för är att min dotter ska ha fått i sig asbest nu i somras när vi flyttade ner till källaren pga jättevarmt. Under vintern renoverade badrummet och rörmokaren kapade i röret, inget tal om ev asbest där och innan vi flyttade ner städade jag och dammsög. Sedan bodde vi där i ca 1,5-2 månader.

Röret var rakt och isoleringen mjuk, och i efterhand borde jag nog moppat upp det, men jag reflekterade inte eftersom röris inte sagt något
Testade du rörisolering för asbest?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Testade du rörisolering för asbest?
Nej, jag har inte testat isoleringen
 
Filzone Filzone skrev:
Nej, jag har inte testat isoleringen
Det var vanligt i böjarna, inte alltid på de raka rören. Bilden visar ingen solklar asbestvarning i mina ögon
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det var vanligt i böjarna, inte alltid på de raka rören. Bilden visar ingen solklar asbestvarning i mina ögon
Det är den infon jag fått också, och det ska inte vara någon risk att något rör kapats vid någon böj, utan det är här på rakan. Jag tror jag ska skära av en bit och skicka in på analys, så att jag får svar, så kanske jag kan stilla den oron iallafall, om det nu inte visa sig vara asbest såklart…
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ett tips i all välmening, sluta googla på asbest. Det kommer inte hjälpa..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett tips i all välmening, sluta googla på asbest. Det kommer inte hjälpa..
Jag ska försöka, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.