Hej!

Håller på och river upp golven i mitt nya hus och upptäckte de här under plastmattan:
IMG_1924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset är från 1974 och utifrån de jag har läst på forumet så kan de finnas en risk för asbest i materialet men enligt hantverkaren som jag har anlitat så är de inte asbestlim! De ska vara mörk som tjära enligt denne för att vara svartlim.
Och när jag googlar på svartlim så ser de ut att vara mörkare (de här är mer brun till färgen), borde jag skicka det här på analys? eller har hantverkaren rätt? :surprised:
 
Svartlim behöver inte vara helt kolsvart. Det det är tillräckligt mörkt för att kunna innehålla tjära (och asbest).
Om du har tänkt bearbeta limmet så bör du analysera först.
 
Tack för svaret! Jag hade tänkt lägga nytt golv (parkett eller laminat) ovanpå det här, men de kanske är lika bra att ta in en fläkt med filter och låta den gå några dagar för att få bort all luftburen skräp.

Du tror inte att de finns risk att man får upp asbest vid t.ex. dammsugning eller dyl genom att låta de ligga kvar?
 
Cue skrev:
Tack för svaret! Jag hade tänkt lägga nytt golv (parkett eller laminat) ovanpå det här, men de kanske är lika bra att ta in en fläkt med filter och låta den gå några dagar för att få bort all luftburen skräp.

Du tror inte att de finns risk att man får upp asbest vid t.ex. dammsugning eller dyl genom att låta de ligga kvar?
Om limmet är söndertorkat och pulveriserat, så kan fibrer eventuellt sugas upp vid damsugning. Annars är det ingen fara. Om limmet är torrt, kan du ju möjligtvis binda limytan med någon färg eller annat, och lägga foam under parkett/laminat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.