Hej!
Håller på att riva bort gammalt golv. Då plastmattan hade släppt i hörnen så rev jag upp den. Mattan ligger på någon form av spånskiva som är väldigt tunn. Lyfte lite på den och såg att det var helt svart under (se bilder). Är det svartlim tro? Trodde allt var lugnt när jag såg att det var gult lim under mattan, visste inte att man brukade ha lim på underlaget också.. Borde jag låta den tunna spånskivan ligga kvar och lägga nytt golv ovanpå det? Eller spelar det ingen roll då jag ska lägga nytt golv över?
Tillägg: Var lite otydlig kanske. Vet att det finns olika typer av svartlim och det jag är nojig för är om det är asbest i. Vet att alla lim inte har asbest men vill ändå rådfråga:)
En rullad upp hörna av en gulaktig plastmatta med misstänkt svartlim under, liggande på en spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mattan och den tunna spånskivan

Hand som lyfter upp ett hörn av tunn spånskiva som avslöjar ett underliggande svartlimmat lager på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under spånskivan såg set ut såhär.
 
Redigerat:
K
Som du skriver finns det svartlim som inte innehåller Asbest och det är baserat på din bild helt omöjligt att avgöra huruvida det innehåller Asbest eller inte, bilden ger dock en fingervisning om att man bör vara aktsam vid hanteringen innan man fastställt vad det rör sig om.

Om du inte känner att du måste förbi den tunna spånskivan av någon anledningen så kan du ju låta den ligga kvar och lägga ditt nya golv direkt på det.

Har du någon uppfattning om när det är utfört?
 
Inget svar på din fråga, om man ska vara petig så ser det inte ut att vara spånskivor utan det ser ut att vara masonitskivor som själva golvmattan är limmad på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.