Ibland är det lätt att vara efterklok...

Fick rådet av en kompis (som är byggare) att låta bli o pilla på köksklinkern eftersom huset var gammalt. Blev dock lite klåfingrig. Några plattor som gick in mot väggen i köket störde mig, vill ju att köket ska stå rakt och fint. Provade att knacka bort en platta. Ingenting konstigt under den. Inget under nästa, eller nästa, osv.

Gick fint, ända tills jag råkade få upp två närliggande plattor... Svart gucka under dem. Låg lite kakelfix vid klinkerkanten också, där kökssockeln gått, den dolde skit även den. Såg ut enligt bilderna nedan.

Bild 1) Så här såg det ut när man lyfte på plattorna.
Bild 2) Plattorna, mer eller mindre intakta. Borde minimera fiberspridningen?
Bild 3) Här låg "spillet" bakom sockeln.
Bild 4) Visar upp en "spillbit ".
Bild 5) Lyfter på linoleum-matta

343200994105P58f7.jpg
(klicka på bilden för större bild)

Har efter överläggning med byggarkompisen inhandlat kakelfix och lagt tillbaks de två plattorna samt täckt över "skarven" (tredje bilden uppifrån sett) med kakelfix även den . Ska dammsuga köket med grovdammsugare och sedan ta hela lägenheten med vanlig dammsugare med HEPA-filter. Sen borde det vara lugnt enligt tidigare nämnda byggarkompis.

Vad har ni för erfarenhet av detta? De två klinkerplattorna lossades utan större insatser (så det borde inte dammat så mycket [om något] av det) och på sista bilden har jag bara lyft på en linoleum-matta som även den dolde elände. Hade en halvmask från biltema på mig under arbetet.

Hur nojig bör jag vara... ?
 
Risken är nog stor att du kommer att leva länge.
 
mull skrev:
Hur nojig bör jag vara... ?
Inte värr nojig än vad du är över risken att snava på farstubron å bryta nacken.
 
raveper skrev:
Om du har tillgång till en sökmotor kan du få fram info likt denna väldigt enkelt.
[länk]
Googlade fram den före jag postade mitt inlägg men jag tyckte inte jag fick svar på mina frågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.