Jag har nu sett min drömdörr hos Bovalls! Se http://www.bovalls.se/svensk.htm Klicka på "nyheter". Dörren heter Resö och är en svartlaserad teakdörr. Det finns dock ett fel på den, det är priset... Den kostar 34.821 riksdaler  :surprised:

Från början tänkte vi ta en olaserad teakdörr, men så blev jag förälskad i den svartlaserade teaken (i alla fall på bild...).

Jag tänkte då att vi skulle ju kunna köpa en teakdörr från Dooria och svartlasera den själva!   ::)  Dooria tar ca 12-14.000 kr för en teakdörr. Jag har kontaktat http://www.Welinoco.se som tydligen ska vara duktiga på detta med lasyr. De sade att det kunde man göra utan problem!  :)

Min fråga är huruvida det finns någon annan som gjort detta?? Hur blev resultatet? Vad tror/tycker ni om denna idè? Vårt hus kommer att ha en vit putsfasad, svarta takpannor, svarta stuprör och svart smidesräcke på balkongerna (stram stil). Stilen på huset är lite nyfunkis, dock utan pulpettak. Vi hoppas på en elegant och klassisk stil, men samtidigt modern och stram.

Tacksam för alla synpunkter!
:)
 
Ja, visst är Bovalls dörr snygg! Var själv inne på den men blev plötsligt (och enligt maken alldeles oväntat) ekonomisk (för att inte säga snål). Kan väl erkänna att det förekommer ytterst sällan, så civ.ek jag är  :cool:.

reso_sd.jpg

Snygg dörr och snygga detaljer runt handtaget (dräglar fortfarande) men som sagt för dyr, just nu i alla fall ;)

Blev en slät svartlackad dörr med matchande fönster vid sidan. Stramt och stilrent javisst men inte tillnärmesevis lika vacker som Bovalls, bara billigare...

Ja, inget svar på om det går att lasera en teakdörr men så gjorde vi (snyft).

//Marge II

 
Ja, jag dreglar hela tiden, vilka snygga dörrar de har, Bovalls... :-*

Du säger att ni tog en svartmålad dörr istället, vad då för någon? Hur ser resten av huset ut?

:)
 
Hej
Jag har själv ett hus från 20-talet med teak dörrar från 70-talet. Teak dörrarna börjar nu bli flammiga och egentligen passar det inte med teakdörrar till huset. Har funderat på svart lasyr och skulle gärna höra om erfarenheter av detta även på äldre dörrar som mina.
 
matosov skrev:
Hej
Jag har själv ett hus från 20-talet med teak dörrar från 70-talet. Teak dörrarna börjar nu bli flammiga och egentligen passar det inte med teakdörrar  till huset. Har funderat på svart lasyr och skulle gärna höra om erfarenheter av detta även på äldre dörrar som mina.
Det finns en speciell lasur (OBS INTE lasYr) till just dörrar. Finns i flera färger, vår gamla dörr blev bättre än ny ;)
*suckar* Hittar inte burken...
 
Läste detta nu, det skulle passa mig vilket märke var det på lasuren? Någon annan som svart lasetat teakytterdörr?
 
Vi är också på gång att svartlasera våran teakytterdörr från -62. Vore jättekul om ngn som har gjort det kunde kanske lägga in ett foto? Sedan undrar jag om någon vet var man kan köpa en BILLIG svart ytterdörr för vi måste byta den som vi har vid garaget, därav att priset inte får springa iväg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.