Vi har köpt ett hus byggt 2007, vi har tänkt att uppdatera golv, väggar och kök, och vill gärna uppdatera fönstrenas ramar endast för det estetiska. Vi tänker svarta ramar, och eftersom detta är vårt första hus behöver vi råd om hur andra gjort för bästa resultat utan att byta ut alla fönster.
Bifogar bild på ett av våra fönster.
 
  • Vitfönstrad hörna av ett rum med utsikt över klippor och en grön växt i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Var populärt på 80-talet med svarta lister, tror ni tröttnar på det rätt snabbt. Färg, pensel, maskeringstejp och målartvätt borde väl räcka.
 
Jag vill helst inte ha hemmabygge känsla över det hela , är det målare, skickar man in för sprutmålning. Inte tänkt göra något själv.
 
nikasp
Urk för svart/mörkt. Jag tycker det där ser fint ut som det är. En granne körde järnet på svart/mörkt på sent 80-tal med socklar, foder, dörrar mm. Riktigt murrigt och damm lär synas väldigt väl i vårsolen sen.
 
Med risk för att låta otrevlig så var set inte eran eminenta smak jag var ute efter
 
  • Gilla
  • Haha
Tummeupp och 3 till
  • Laddar…
R
J Julian&Carin skrev:
Jag vill helst inte ha hemmabygge känsla över det hela , är det målare, skickar man in för sprutmålning. Inte tänkt göra något själv.
Bättre du tar hem en sprutmålare.
 
nikasp
Vad menas med fönstrenas ramar? Innebär det bågarna (och karmar) eller foder? Har häckat här länge men inte läst om någon som bytt färg på fönsterbågar och karmar.
 
Se bild
 
  • Modernt matsal med stort fönster, tjusig ljusinstallation över träbord, svarta stolar och gröna växter utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med stort fönster som visar en utsikt över snötäckt stenlandskap och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftigt rum med stora fönsterpartier, trägolv och utsikt mot skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har svart karm i våra fönsterpartier och jag kan verkligen rekommendera det, ramar in omgivningen på ett härligt sätt.

Kan tyvärr inte hjälpa er med hur man bör genomföra det, men enligt Elitfönster så var det billigare för dom att tillverka två nya fönster till oss än att måla om dom fellevererade som vi fick, och då har vi ändå en del tillval.

Man bör dessutom montera ner (och då menar jag i beståndsdelar) så att varje del lackas och torkar individuellt innan man tillslut gör fönster av dom igen och monterar allt, risken är annars att färgen spricker vid montering.

Kul projekt men jag tror tyvärr att det kostar mer än det smakar om det ska vara samma finish som från fabrik.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Tack för svar !
Jag har börjat misstänka att det blir hemskt dyrt just eftersom jag vill ha fabrikskänsla och då funkar det ju inte med penseldrag efter målning. Kanske tar in en målare för lite tyckande och tänkande endå.
 
Går väl att foliera karmarna!?
Då får du en yta som ser fabriksmålad ut....
 
Det är något jag inte kollat upp Jörgen Ö, tack för bra tips!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.