Har liguster på ca 30cm höga,men det är en del svarta ringar på dom.
dom ser lite halvissna ut, har vattnat dom 2 gånger om dan förutom sista månaden
när det har regnat en hel del.Frågan är har jag vattnat dom för mycket eller för lite.
En annan fråga, jag har en plätt med en del ogräs och ojämnheter på, har lagt på jord där för o jämna till det lite så jag kan plantera gräs där. Ska man köra med en jordfräs där eller räcker det med en sån där grej som man drar fram och tillbaks för att jämna till det, eller både och,(får man bort ogräset med fräsen eller kommer det bara upp igen.)

Tack på förhand.
 
Svar på första delen av frågan: Det framgår inte när du planterade ligustern men om de nu planterades i våras så är vattning 2 ggr/dan fel vattningsprincip ;). Det har varit varmt och torrt i sommar så vattning var nödvändig på nyplanteringar. Nästa gång du sätter häckplantor vattnar du rejält varannan/var tredje dag och ser till att det blir rejält blött hela vägen ner. Sedan ser du till att jorden är välluckrad - har du vattnat för mycket luckrar du jorden efteråt. Är jorden lucker sker avdunstningen långsammare än när det blir hård jordskorpa. Denna vattningsprincip funkar också på andra nyplanterade växter.

Nu har nog dina liguster överlevt ialla fall ;) och att de börjar deppa nu kan bero på att vi faktiskt närmar oss hösten! Har du planterat vintergrön liguster innebär inte att dessa är frodigt gröna hela vintern - vissa kalla vintrar fäller även dessa en hel del blad, dock inte alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.