Hej!

Vårt badrum renoverades -93 (då bodde inte vi i huset). Vi besiktigade huset i våras utan anmärkning på badrummet. Däremot kommer det svarta prickar i fogen mellan kaklet i duschen. Är detta mögel? Går det att få bort? innebär detta det ändå finns fukt? Prickarna finns inte överallt utan sitter koncentrerat på vissa ställen och där tycker jag även att det ser ut som små sprickor i fogen. Inte sprickor som man kan känna men de syns.
 
Klart det finns fukt, det är alltid blött bakom plattorna i duschen. Det är sannolikt mögel, och behöver inte tyda på något underliggande problem. Sannolikt är det tvålavlagringar och andra organiska ämnen som möglar, inte konstigt i ett badrum som är 14 år gammalt.
 
Förlåt, jag skrev fel -03 ska det vara. Så det är renoverat för ca 4 år sedan. /Fru Skogsberg
 
  • Gilla
Virrket
  • Laddar…
Då är det lite konstigare. Men beror fortfarande sannolikt på smuts i fogen. Kanske i kombination med dålig ventilation?
 
Hemmakatten
Det blir ALLTID svart i fogarna mellan kaklet. det är inget att oroa sig för. Du behöver bara göra rent lite noggrannare. Jag brukar använda 'kakel/fogrent' från Tileguard eller deras 'Mögelbort'. Spraya på, låt verka 15 minuter och spola bort.
 
Fick ett mycket bra tips av en släkting. Det är ju som bekant tvål och schamporester som är grogrund till möglet. Tvätta bort smuts och prickar med mögeltvätt.
Tvätta sedan ytorna med bilchampo, vaxet som lägger sig på ytan stöter bort tvålresterna, fungerar även kanon på duschväggarna.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Jag hade nog valt att använda en fogimpregnering istället, de är ju gjorda för ändamålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.