Hejsan,

Jag tömde min hydrofor på 300 liter tidigare idag då avstängningsventilen till vattnet in i huset hade givit upp, som satt precis efter böjen på röret från botten på tanken, och jag skulle ha dit en ny. Tömde i botten på tanken tills jag hade 0 i tryck, satte dit en kulventil på röret och satte på pumpen igen så hydroforen fylldes. Efter detta så är det svarta partiklar i vattnet överallt.

Min tro är att detta är skit som legat i botten på hydroforen och nu blandats och rörts runt. Min förhoppning är att detta antingen lägger sig eller att man spolar ut det till slut.

Ni som kan, vad är detta tror ni, och vad kan jag göra åt saken?

Skall sägas att jag har borrad brunn

Mvh Mike
 
Bry dig inte, det försvinner med tiden. Alltid vid arbete på hydrofor/tryckkärl så kommer det att bli missfärgat vatten. När du fyller igen så kommer vattnet med fart och det blir turbulens som rensar väggarna. Efter några dygn har det sjunkit till botten igen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Lite Mangan i vattnet?
 
J jonaserik skrev:
Bry dig inte, det försvinner med tiden. Alltid vid arbete på hydrofor/tryckkärl så kommer det att bli missfärgat vatten. När du fyller igen så kommer vattnet med fart och det blir turbulens som rensar väggarna. Efter några dygn har det sjunkit till botten igen.
Skönt, tack! Men betyder det att jag inte ska dricka vattnet på några dagar? Borsta tänderna? Eller är det ingen fara? Det är inte mycket, men ändå så att jag råkade se det när ska spolade duschmunstycket i badkaret
 
Borsta tänder, inga problem
Dricka ett par liter, tveksamt.
 
  • Gilla
Mike the farmer
  • Laddar…
Düsseldorff
Eftersom du inte med säkerhet vet vad det svarta är så verkar det ju dumt att dricka större mängder av det.
 
M Mike the farmer skrev:
Skönt, tack! Men betyder det att jag inte ska dricka vattnet på några dagar? Borsta tänderna? Eller är det ingen fara? Det är inte mycket, men ändå så att jag råkade se det när ska spolade duschmunstycket i badkaret
Skruva bort silarna i kranarna/dusch handtaget, onödigt att det ev,sätter sig i dom..
 
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Eftersom du inte med säkerhet vet vad det svarta är så verkar det ju dumt att dricka större mängder av det.
Sant
 
Tycker det är mindre redan nu, men svårt att säga. Jag kollar igen imorgon bitti. Tack för alla svar!
 
M Mike the farmer skrev:
Tycker det är mindre redan nu, men svårt att säga. Jag kollar igen imorgon bitti. Tack för alla svar!
Hej! Får man fråga hur det har gått?
Jag har samma problem efter att jag fyllde barnens pool. Läste att det kan vara mangan och järn som lossnar från väggarna i ledningar, men att det försvinner efter ett tag.
 
Har gått bra, det försvann helt och hållet efter någon dag 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.