Hej!

Fantastiskt bra forum detta! Har hängt i kulisserna ett tag men nu behöver jag lite tips och råd från användarna här :)

Jag håller på med renovering av min bostadsrättslägenhet och har nu rivit ner några lager tapet in till putsskiktet och på en av väggarna finns det några svarta prickar/fläckar i nederkant. Detta är väggen som är mot badrummet så jag misstänker fuktangrepp och att det är mögelfläckar. Jag är ingen expert på mögel men jag tycker mig känna en viss lukt av detta om jag luktar nära väggen.

Badrummet och hela fastigheten stamrenoverades för cirka 2-3 år sedan och jag vill påstå att badrummet är korrekt gjort så att en eventuell källa har stoppats då. Väggen in till badrummet består av ihåligt rödtegel och cirka två cm puts.

Jag har tänkt att på denna väggen använda vanligt väggspackel och sen måla. Skall ej tapetsera väggen. Vad skall jag göra innan detta moment för att på ett bra sätt motverka eventuellt mögel och lukt för framtiden?

Bifogar två bilder på väggen
 
  • IMG_2038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det garanterat torrt nu? Skrapa/borsta i så fall bort allt mögel och lägg på Boracol (tar kemiskt bort möglet) över området + 1m runtom. Om det luktar lite smått kan man måla på ett lager oljefärg innan spackling.

Så kunde vi fixa vår vägg efter liknande mögelskada som också var på rödtegel + puts .. men vill du vara 100% säker så ska du så klart ta en koll på just din vägg med expert på området ... se upp bara för många vill tjäna en hacka på dig.

Luktar det ganska mkt så plocka hem ngn expert ...

Boracol hittar du hos välsorterad färghandlare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.