Vi ska måla vårt hus grått med vita knutar alt vitt med gråa knutar, tidigare så har vi tänkt att självklart ska vi ha svarta takpannor, men nu när vi tänker efter så kanske rött inte är helt fel.
Kan inte bestämma oss, vad tycker ni? ::)
 
Jag tycker helt klart rött (inte tegelrött, den är mer orange), med svart tak så tror jag att det ser lite tråkigt och kallt ut. Samtidigt beror det ju på vilken stil på huset ni har. Är det modern stil eller funkis, så är det nog mer rätt med svart. Gammal stil.. så är det Ok med svart om taket är i plåt, annars ska det vara rött.

Vi har samma diskussioner här hemma... Var helt inne på svart tak, men vid närmare eftertanke tycker vi att det ser tråkigt ut. Idag har man ju dessutom betongpannor som regel och de har för övrigt ett tyngre utseende än tegelpannor.

Vi ska ha ett ljust ockra (gul) hus med grågröna knutar. Det lutar åt rött tak just nu.
Vi beställde huset i lördags och det är många beslut att fatta såhär i början... I ch med att pannorna till taket ska beställas nu, så måste vi bestämma färg på fasaden redan nu! Vi hade gärna väntat med det besutet när huset stod på plats...

Mycket nu... men det är kul!

Lycka till :-*
 
Angående fasadfärgen så röstar jag på grått. Tänk er ett vitt hus på vintern.... de ser skitiga ut. Vem vill komma hem till ett skitigt hus?

Lycka till igen!
 
Tack för tankarna :), kan förtydliga att det är ett trähus i vinkel.
Om det är någon som har lite inspiration i form av bilder så är ju det alltid välkommet.
 
Jag röstar för röda takpannor!

/Elin
 
Även jag röstar för röda pannor!
 
Hej,
Även jag röstar för svarta takpannor.
Grannen har ett enplanshus i grått med vita knutar och foder, svarta takpannor och svarta armaturer. Snyggaste huset på hela gatan tycker jag.
Är själv sugen på att måla vårat hus vitt eller väldigt ljust grått, nästa gång det blir dags (även det trähus) och vi har svarta takpannor.
Tycker att röda pannor passar bättre på gula och röda hus.
Variationsmöjligheterna är dessutom större med svarta pannor. Om 10 år när det är dags att måla om kanske du inte längre vill ha den vita alt. gråa färgen kvar och då har du ju möjligheten att välja i stort sett vilken färg du vill, utan att det skär sig mot dina svarta takpannor.

// Fia
 
Har du kollat med komunen om vilka takpannor som du får ha. Vi skall bygga i Helsingborgs komun och där e det rött som e inne just nu,vi ville ha svarta men fick nej :-/
 
Hade ingen aning om att man måste höra med kommunen innan man bestämmer sig för färgen på taket. Är det någon som vet hur det fungerar i Huddinge? Behöver man tillstånd?
 
Tack för alla tankar och förslag. Det lutar nog åt svart nu, men man vet aldrig vi har nog ändrat oss snart igen. Känns nästan som man får använda tärning när man ska bestämma sig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.