Satt ett massagebadkar i bostaden som jag köpt och var full av förväntan när jag spolade upp vattnet första gången och ville hoppa i tills jag tröck in knappen det kom ut en massa svarta flagor med gammalt skit i hela badkaret. jag har spolat upp nytt vatten och sedan gasat på igen med det kommer nytt skit. Jag har provar med gulsåpasen var jag iväg och köpte ett jäkla rengörings medel från Westerbergs clean systems. Och han i butiken sa att det har så jäkla bra, jag skulle öppna fönster och vädra, inte lukta på det för det var galet starkt, badkaret skulle bli så äckligt fullt av skit sa han. Men jag doserade efter flaskan, men inte mycket hände.

Så är det någon som har tips på nåonting annat som funkar blir galen på att INTE få bort allt skräp. .
 
Saltsyra brukade min mors gamla väninna använda i badrummet. All skit försvann, men det var på keramik och emalj det :)

Jag har tyvärr inget tips på något medel, men upprepa procedurerna mååååånga gånger. Alternativt ta bort fronten lossa slangarna och rengör allting för hand med en flaskborste med långt handtag. Kanske går att rengöra med flaskborste med långt handtag utan att ta bort rören, bara du får in den genom munstyckena?

Ja, det var lite vilda ideer :)
 
Enkelt sätt att rengöra karet och slangar på ett miljövänligt sätt.
1. Fyll upp karet med ljummet vatten.
2. Lägg i en diskmaskintablett.
3. Kör systemet i ca, 15 min.
4. Töm systemet och fyll upp med kallvatten
5. kör en sköljning i ca, 5 min
 
I tillägg till ovan, om det inte var självklart, ha bubblorna påslagna - det är då skiten lossnar..... har man slarvat med rengörningen kan man behöva upprepa detta ett par gånger innan alla avlagringar är borta.

Jag använder något medel från westerbergs som heter "Rent Kar", vet inte om det finns längre. Det är något granulat som luktar klor.
 
Ja, diskmaskinsmedel är bra, men det blir mest effektivt om det är varmt vatten, och jag skulle nog skölja två gånger efteråt och mer än 5 minuter, lite beroende på hur hårt vattnet är. Diskmaskinsmedel är aggressivt. ;)
Fundera på hur långt tid en normal disk i maskin tar... ;)
 
Det är hopplöst att hålla rent... Vi hade ett med luft hål i botten och använde det även som "duschkar" till vardags. Varje gång man skulle "bubbla" måste man fylla upp och skölja ur rejält först.
Vi tröttnade på detta rätt fort och sen blev det ett väldigt dyrt "duschkar" bara...
 
Jag har provat med diskmedel också. Det fungerade lite som de andra. Man kanske ska ha så varmt det bara går sen peta ner en tablett. Jag kanske hade jummet förra gången. Någon som provat klorin.
 
Kör du med bubblorna på?
 
Bör finnas ett läge där du kan köra bubblorna i intervaller. Följ instruktionerna ovan + intervaller + ozon-läget( om jag inte minns fel). Funkade bra för mig då jag hade köpt ett begagnat bubbelbadkar. Gjorde proceduren 2 ggr sen var det rent. En nackdel med intervaller var att en slang lossnade. Tur att det var jordfelsbrytare inkopplat.
 
OM du ska köra med maskindiskmedel ska du nog ha 50-60 grader på vattnet, betydligt större mängd än en tablett, ty, en tablett är lagom dosering till vattenmängden i en diskmaskin. Köp istället "löst" maskindiskmedel och ha i några deciliter, sen får du köra badet rätt länge, ha på värme.
 
Stunsen skrev:
[länk]
Notera att detta gäller när man använder badkaret på rätt sätt och rengörs varannan var tredje månad.
Nu verkar TS badkar inte uppfylla ovan kriterier, och då kan det nog behövas en lite mer rejäl rengöring ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.