Jag har satt upp ett staket med 50% luft och ska installera belysning. Staketet är svart, belysningsarmarturen svart

Har hittat svart kopplingsdosa IP44 och svarta clips men svart kabel går jag bet på. Det verkar som att ingen tänkt på att tillverka svarta kablar mer än gummikablar.

Jag har i alla fall inte hittat någon svart kabel mer mer än EKKJ 2.5 kvadrat. En aning overkill till vanlig vägghängd belysning där kabeln kommer att gå från husvägg ut på staketet på två meters höjd.

Finns inte EKK med svart hölje? Om inte, kan någon tipsa om en godkänd utomhuskabel kabel, behövs bara jord, fas och tändtråd. Vill absolut inte måla en kabel svart.

Likaså efterlyser jag svarta uthomhuskontakter. Vill ha det homogent med svart staket och inte någon ful grå eller vit.
 
N1XV 3G1.5, är vad du letar efter.
 
Ja, N1XV (eller S1XV som Nexans har valt att kalla den från ett tag tillbaka). Det är i princip en svart EKK som dessutom är godkänd i mark utan skyddsrör och vatten. Egentligen är det ganska konstigt, men ack så smidig den är.

//Patrik
 
Stort tack för snabba svar. Nu när man vet vad man ska leta efter så finns den överrallt :)

Jag har sett betäckningen innan men trodde att det var en lågspänningskabel för likström eller datainstallation så jag har hela tiden ignorerat den. Nu vet jag bättre.

Bara de svarta vägguttagen kvar då. Har någon sett svarta kapslade utomhusuttag?
 
Jo, jag har sett det. ABB har liknande men det är väl bara en kopplingsdosa och inte ett eluttag?
 
Det är ju en förhöjningsram för uttaget. Står ju att det håller ip44 klass.
Har ingen erfarenhet av kombinationen, så om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.