Hej!

Jag har en kamin av modellen Attityd 410 från Scandinavisk spismiljö som den tidigare ägaren av huset installerat. Den funkar okej förutom att jag inte kan styra förbränningen med friskluftsspjället. Själva spjället funkar och jag har kikat på luftintaget i underkant på kaninen att det ser ut att stängas när jag ställer reglaget i fullt stängt läge. Dock har det alltså ingen påverkan på förbränningen utan det är fullt blås oavsett spjällposition.

Är det något uppenbart jag missat, dvs behöver jag göra nåt mer än att stänga till spjället för att lugna ner förbränningen? Vad kan det annars vara som orsakar detta? Tänkte mig att det måste läcka in luft någonstans men har inte hittat nåt.

Tacksam för tips!
 
Redigerat:
kanske packningen i luckan är otätt och luckan håller inte inte så tätt? Då kommer det in mycket luft trots att du stänger spjället? Kan köpas ny och bytas.
Annars det bästa reglering av värmeproduktion är att lägga bara en pinne i brasan åt gången när elden har tagit sej och skorstenen är varm. Att proppa eldstaden fullt med ved och sen försöka strypa eldningen är det sämsta man kan göra. Det blir stora värmeförluster på grund av pyreldning samt sot på glaset och i skorstenen.
 
Viktigt i sammanhanget är att inte ha för höga förväntningar för hur mycket det är möjligt att reglera ner effekten. Vedkaminer är inte så reglerbara till sin natur.
 
Tycker packningen ser okej ut men kan vara värt att testa att byta den.

Jag brukar köra ett vedträ i taget idag men det är sån snabb förbränning att det snart är borta. Tycker också att det känns sådär att inte kunna påverka den alls, även om man kontinuerligt bör ha ganska mycket lufttillförsel.

När jag tänder tex lägger jag in ett lite större vedträ och några mindre och då är det lågor i precis hela kaninen efter en stund och det finns inget sätt att påverka det, förutom att vänta ut det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.