Jag ska måla ett putsat innertak i ett rum där en storrökare bott. Lukten i rummet lär gå bort med tiden, om inget annat så med hjälp av ättika i skålar, men hur gör jag för att få ett bra resultat på taket?

Måste jag tvätta av det först? Eller kan man måla över med någon spärrfärg istället? Ser inte precis fram emot att tvätta bort äcklig gammal nikotin, kan se hur det skvätter i ansiktet och rinner ner för mina armar.....*blä*
 
Jag är inget målarproffs men jag har med bra resultat spärrmålat extremt "nikotinskadade" tak. I mitt fall var taket sprutspacklad betong, dvs lite knottrigt. Rengjorde ingenting och målade med Nordsjö spärrfärg. Färgen hade extremt skarp lukt och man blev lite halvhög efter ett tag.

Idag, ca fem-tio år senare, är resultatet fortfarande bra. Inga genomträngningar eller färgsläpp.
 
Hej
Det finns speciell spärrfärg.
Jag skulle grundmåla med en lösningsmedelsbaserad tex Beckers Nondrop för att slippa tvätta och sen köra med här:http://www.beckers.se/Inomhus/Vara-produkter1/Vagg/Isolerfarg/ eller något likvärdigt.
Jag gissar att du måste tvätta som en galning om du ska på med vattenbaserat som grund.
Fredrik
 
Tack för svaren! (y)

Låter bra att slippa tvätta det äckliga taket haha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.