Hejsan!

Jag och damen köpte ett hus för ca 2år sedan. Vi fick börja och byta tak typ direkt då vi upptäckte en läcka från taket. Men det verkar ju inte sluta där tyvärr. Nu började jag riva i köket för vi ska installera ett nytt sådant. Men bakom skåpet där kylen står har det varit vatten läck väldigt länge. Vi har stående 2 och en halvtum plank i väggarna o de va genomruttna visserligen torrt men HELVETE va jobbigt. Antar att det är Svartmögel osv. även vinden visar svartmögel på råsponten. Hur går vi till väga med svart mögel på vinden? Kvinnan blir helt förstörd då jag sa att det vekar inte bli mindre på vinden. När en sanerare va ute vid den första skadan så sa han att det förmodligen skulle bli bättre med ett takbyte. Och det gjorde vi ju direkt sommaren därpå. Men som sagt det verkar ju inte bli bättre. Vad gör man?? Sanerare,eller försäkringsbolag med tanke på denna skada vi hitta. Kanske är försent då jag rivit ut endel??

Vi är helt förstörda då även bebbe kommer om 3 månader

Mvh Nilsson
 
Hej
Svartmögel på vinden är mer regel än undantag.
Orsaken är att fuktig luft från bostaden läcker upp på vinden.Detta i kombination med modern isolering orsakar möglet.
Det jag skulle börja med är att se över ventilationen av bostaden.
Dagens levnadsvanor och uppvärmning gör att självdrag inte duger längre.
Konvertera ventilationen till en mekanisk det minskar kraftigt fuktläckaget till vinden.
Fredrik
 
Vet du om det finns plast mellan innertak i boendeytan och isoleringen på vinden? Alltså en diffusionstät plast som är till för att förhindra fukt från boendemiljön att stiga upp på vinden.
 
Speciellt mekanisk frånluft i de rum där det förekommer vatten typ kök, wc, bad. Allt mögel, även svartmögel kommer av hög relativ fuktighet. Tilläggsisolering ökar relativ fuktighet, likaså läckage av fuktig luft upp på vinden. Som Fredrik skriver, mekanisk frånluft är lösningen och se till att du har fuktstyrda PAX-fläktar i bad och wc samt att du kör köksfläkten när du lagar mat. Och kolla att ventilationen går i spirorör som mynnar i huv ovan tak. Och se till att spirorören är isolerade utvändigt med 50mm mineralull så det inte blir kondens på vinden.

Och gör inte i byxorna av lite mögel. När jag växte upp i 70-talets miljonprogram hade man perstorpsskivor satta med dubbelhäftande tejp på kartonggips i badrummen, plus att givetvis använde man kaseinhaltigt flytspackel på golven (kasein kokar man av slaktade kor). Där kan du snacka om svartmögel.
 
Sätt inga PAX fläktar.
Ett hus behöver ventileras 24h/365 dagar om året och det fixar inte en PAX utan att det blir svindyrt.
Riktig ventilation består av fläkt på taket och korrekt justerade från och tilluftsdon
Allt annat är bara nödlösningar.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.