Hello

Ser att det redan finns trådar ang svart mögel på viden...men vill ända ställa frågan.

har som många andra villa ägare med hus från 70 talet svart mögel på vinden..upptäckte detta vid en ombyggnad av vinden ( utökning av takskägget ) 2001...skickade då in en av bit av råspånten till Pegasus Lab och fick tillbaka ett provsvar som sa "provet innehåller alltför höga halter av mikroorganismer.Analysresultatet påvisar mikrobiella skador" , resten var på latin så jag ringde upp Pegasus och fick tala med en professor som sa i princip att påväxten var död..Nu har frugan fått för sig att jag skall stryka på Boracol ,vi funderar på att sälja , och sedan slipa bort all synlig påväxt för att inte skrämma bort spekulanter...Så jag var nu uppe för att kolla hur det står till på vinden och kollade då på den nya råspånten som sattes upp 2001 och den har inte någon påväxt överhuvud taget...så anser ni att detta med Boracol + slipning är "waist of time" eller...

McFeast skadad-vind.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anledningen till att möglar kan vara många.
Om jag får gissa så är det en kombination av för dålig ventilation (läs självdrag) och för mycket isolering på vinden som orsakar det.
Vid rätt förutsättningar kommer möglet att komma tillbaka.
Personligen tycker jag att det är ärligare mot köparen att berätta som det är.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.