Hej,

Jag ska riva ner väggen till denna garderob:

En trägarderob i ett hörn med en vitmålad dörr, omgivet av vit vägg, med en träribba lutad mot väggen och en eldosa på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag tog bort en gammal eldosa ser jag att det är något svart material inne i väggen. Är detta något skumt man borde vara försiktig med?

Svart material inuti en öppnad vägg där en gammal eldosa har tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägenheten är i ett hus från 1884, jag är inte helt hundra på att garderoben är original men jag tror det.

EDIT: Eller den kan nog ha sats upp när de drog in avlopp 1930.

Tror ni man borde oroa sig eller är det bara att sätta sågen i väggen?
 
Redigerat:
E
Det är troligtvis slaggsten. Mycket vanligt som byggmaterial under 17- och 1800-talet ända fram till mitten av 1900-talet.

Innerväggar av slaggsten är oftade täckta av vassmattor och puts.

Det är altså ingenting att vara orolig över. Förutom det sedvanliga dammet som man helst skyddar sig mot. Asbest (som jag gissar att du var orolig för) blev vanligt långt senare, ca 1940 och framåt.
 
Redigerat:
  • Gilla
laxbrax
  • Laddar…
aah det låter ju som en ganska simpel förklaring. Det verkade inte jätte hårt, vad tror du om att såga upp väggen med en fogsvans, borde funka va?
 
E
Fogsvans fungerar nog alldeles utmärkt, tigersåg ännu bättre, om man bortser från att det dammar mer. Jag har själv aldrig behövt riva hela eller delar av slaggstensväggar, däremot vet jag att hålsågen äter slaggsten till frukost.
 
C
Det är slaggsten. Ta inte finsågen för det ömsom extremt poröst men ömsom stenhårt. Lite vanskligt att såga, räkna inte med några fina snitt. Sen innehåller det säkert diverse otrevligheter, dock inte asbest eller nåt annat som kräver några särskilda skyddsåtgärder.
 
Perfekt!

Jo tänk om man hade en tigersåg ;-). Nu får det bli byggmax fogsvansen istället. Är bara ett snitt från golv till tak så det ska nog gå bra då.

Tack för den snabba hjälpen! Jag kastar snart upp en ny tråd om en annan vägg, stay tuned ;-)
 
Såga verkar jobbigt... det funkar rätt bra att bara slå ner sånt där med slägga och huggmejsel, då riskerar du inte att kapa eventuella kablar heller. Däremot får du inte lika bra avslut.
 
Hmm låter intressant, blir till att testa det också. Jag kommer ju få putsa kanten oavsett...
 
  • Gilla
Sirtingeling
  • Laddar…
Varning för ett alldeles vidrigt svart damm som är svårt att få bort. "Ask me how I know..."

Fogsvans funkar bra på själva slaggstenen, men blir snabbt slö av bruket mellan stenarna. Jag använde till slut en bred mejsel i en borrhammare i bilningsläge. Det gav en effektiv men ändå kontrollerad rivning av väggen.
 
Som sagt, stenen är inget problem, bruket i fogen förstör alla verktyg.

Såga/knacka försiktigt för hand, dammet är fruktansvärt. Ett nytt oljat ekgolv fick slipas om, det var täckt vid väggen, men blev skitigt flera meter bort, och det gick inte att få rent.
 
Jag har sågat ner två väggar i samma material. Båda gångerna med tigersåg.

Jag kan bara bekräfta det andra redan nämnt, det dammar otroligt mycket och färgar av sig lätt. Täck för ordentligt de delar av hemmet som inte ska målas om.

Lycka till!
 
Hade själv hajat till på detta material, och funderat över asbest.
Väggtextur med två markerade områden som visar fiberliknande material, liknande glasfiber eller asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser dock ut lite som glasfiber?
Vad kallas en sådan konstruktion av väggyta?
 
academia: ja du, jag har dålig kolla på hur asbest ser ut men jag trodde det bara var nån fiberväv för att jämna ut väggen istället för att bredspackla den, typ nån äldre variant av det som finns i bygghandeln idag men jag kanske har tok fel? Nu blev man ju ororlig för det istället :eek: :confused:

Annars så kan jag bara bekräfta vad ni alla andra sa, fogen dödar verktyg, tog mindre än 20cm innan över 1mm av tänderna på fogsvansen var borta. Det fick bli som nån annan nämnde, handmejsel och hammare. Kanske inte var roligaste sättet att spendera gårdagen men nu är den nere i alla fall :D

Ett delvis rivet väggskåp i ett rum med synliga träreglar och rörmokarmaterial på hyllor och golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gaffsan och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.