Vårt hus är under uppbyggnation och till hösten tänkte vi väl försöka målda det också, det ska bli svart (ni ser huset i min avatar) och jag skulle nog vilja måla med svart lasyr. Nu är huset grundmålat från fabrik och jag undrar om det är bra eller dåligt?

Som jag förstått det så behöver man aldrig skrapa en lasyrmålad fasad om det ska målas igen, stämmer det?
Hur ser underhållet ut tidsmässigt på en lasyrmålad fasad jämfört med tex faluröd eller annan färg?

Tack så länge!
 
Vet inte hur det fungerar. Men blir det inte varmare i huset?
 
Antar att du tänker på färgen svart då? Jag tror skillnaden är marginell, fasaden kanske blir varmare?

Har kompisar som målat svart och de har inga sådana klagomål. Däremot har jag läst endel om att träet spricker oftare med svart färg pga värmen, stämmer det?
 
Aldrig och aldrig beror väl på väderstreck, målningsintervall, mm.

Väntar man allt för länge med att underhållsmåla så brukar en stålborste vara till god hjälp.

I övrigt så är nog antingen en lasyr alt. slamfärg bäst att välja om man ser på underhållet.

Frågan är väl hur den nya vattenspädbara lasyren håller sig mot den tidigare oljebaserade.

Vill man ha en mattare fasadfärg så är lasyr/slamfärg bra val.

Skulle jag måla ett nytt hus iframtiden åt mig själv så skulle jag nog välja alcros bestå, har jobbat som kladdis några somrar och på bl.a ett hus där ägaren inte hade målat om sedan mitten på åtti talet var vi och skulle måla om, behövdes knappt skrapas färgen satt som bergen utan var mest matt förstås.

Han hade förstås alcros bestå, den luktar inte lika mycket godis som ex.vis nordsjös tinova v, men det kan de vara värt :)

Det förutsätter ju givetvis att man följer fabrikantens anvisning enligt alla konstens regler.
 
Lasyr på grundmålad panel?? Absolut inte!!!
 
Tack för era svar, jag tror att en målare eller färgrirma kanske har de rätta svaren på frågan.

Essends, du säger nej varför?
Säljaren av vårt hus var inne på att vi skulle måla med lasyr och huset kom grundmålat från fabrik så då trodde jag att det funkade :(
 
Av den enkla anledningen att lasyr är tänkt att inte bli täckande, och har du något täckande i botten så är den helt värdelös. Om ni inte har köpt färdigoljade plank ( om det finns ).

Är det grundat vitt skulle jag starkt avråda dig från lasyr.
 
Fast grundfärg är ju inte täckande heller? men men du kanske har rätt :(
 
Alla grundfärger jag någonsin sett är täckande, före lasering brukar "grundning" med färglös grundolja göras. Ta reda på vad det är målat med
 
mhg_3 skrev:
Säljaren av vårt hus var inne på att vi skulle måla med lasyr och huset kom grundmålat från fabrik så då trodde jag att det funkade :(
Säljaren kanske tänkte på en täcklasyr? Det är inte helt vanligt att man blandar ihop dessa två, väldigt olika, färgtyper.

När ni har ett helt nytt hus så tycker jag att det är dumt att satsa på täcklasyr, dels när huset redan är grundmålat och därmed tar bort effekten, men framförallt för att det är en tunnare färg än t.ex. akrylat- eller oljefärg. Kolla upp att grunden är OK och inte bara en "transportgrund" innan ni börjar måla.
 
Personligen hade jag aldrig målat med lasyr även om det hade gått , pga den korta underhållsintervallen.

Kolla upp Beckers perfekt akrylat matt. Finns svart som standardkukör. Den tycker Ser grymmt bra ut på rätt objekt.

Grundningen bör man i många fall måla över med riktig grundfärg. Brukar vara mest transportskydd. Med vissa undantag givetvis.

Varken lasyr eller täcklasyr är någon större ide att måla om det är grundat redan.
 
hmmm ska visst jobba lite med undersökning här märker jag, får ta reda på vad huset är grundat med och sedan ge mig ut i färghandel samt eventuellt prata med målare. Stort tack för ert engagemang, även om svaren inte alltid är vad man hoppas de ska bli så hjälper de såklart en från att göra dumma misstag :)

Alla tips är antecknade! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.