Hej,

Har en kompositskiva som är helt matt och som jag önskar få upp glansen på, se bild där jag dragit en blöt trasa så ser nu hur mycket det skiljer sig. Vi har samma skiva på en annan köksdel som har kvar sin glans, den har å andra sidan knappt utsatts för vatten och avtorkning.

Tips på behandling och medel? Gärna nåt som funkar och håller länge. Och gärna nåt som är så nära giftfritt det bara går :rofl:
 
  • Bild av en bilhuv reflekterande ljus, smutsig yta med damm och små skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bump
 
A
jag skulle prova med polerskiva till bil och adekvat polermedel.
gör så med stråålkastare och det blir kanon
 
electroluxaren skrev:
jag skulle prova med polerskiva till bil och adekvat polermedel.
gör så med stråålkastare och det blir kanon
Har polermaskin hemma, nån som kan reka nåt bra medel?
 
A
Du bör slipa den med slippapper den innan polering. Visst, du kan få den blank fast alla grövre repor är kvar utan att slipa också. När vi tillverkar corian/hi-macs skivor brukar vi bara slipa i små steg upp till 800, det blir en bra skön yta. De gånger vi har polerat har vi tagit allt från autosol/rubbing till specialmedel. Autosolen är lite för grov i början, men den granulerar ganska fort så det brukar gå bra. Fördelen med kompositskivor är ju att man har råd att misslyckas, det är ju bara att börja om. Det är ju inte så att man kan polera sig igenom ngt.

Edit: Vet ni vad det är för skiva?
 
Redigerat av moderator:
mowatom skrev:
Du bör slipa den med slippapper den innan polering. Visst, du kan få den blank fast alla grövre repor är kvar utan att slipa också. När vi tillverkar corian/hi-macs skivor brukar vi bara slipa i små steg upp till 800, det blir en bra skön yta. De gånger vi har polerat har vi tagit allt från autosol/rubbing till specialmedel. Autosolen är lite för grov i början, men den granulerar ganska fort så det brukar gå bra. Fördelen med kompositskivor är ju att man har råd att misslyckas, det är ju bara att börja om. Det är ju inte så att man kan polera sig igenom ngt.

Edit: Vet ni vad det är för skiva?
Tack för tips. Vet att det är ett balingslövkök och inte mer än så tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.