Är såååå sugen på att måla mitt nya hus svart men är lite orolig eftersom vissa avråder. Någon som har haft svart trähus i några år som kan skicka lite synpunkter om det har varit problem?
 
Varför blir du avrådd? på rätt hus i rätt miljö är det snyggt! Kan du ta ett kort och lägga in så kan vi ju ge råd här?
 
Den största invändningen är väl att det kommer att blir fruktansvärt varmt sommartid.
 
Hej,

Vi har ett svart hus. Det är svartbetstat med en cuprinolfärg.

Först när vi flyttade in så var vi helt inne på spåret att ändra färg till någon lite ljusare, somrigare färg. Men nu när vi bott här i några år så har vi börjat gilla den svarta färgen mer och mer. Huset smälter in i trädgården, och eftersom vi satsat mycket tid, energi och pengar trädgården så är detta positivt för oss. Huset blir inte så markant och dominerande som det lätt kan bli med en klatschig eller ljus färg.
Praktiska födelar är att den svarta färgen är väldigt förlåtande. Huset ser alltid rent ut.

Det som är tråkigast är att alla kablar och rör, som det tyvärr blir en del av, oftast är vita eller ljusgråa. De sticker ut rejält mot den svarta bakgrunden.
 
  • hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dengroth skrev:
Den största invändningen är väl att det kommer att blir fruktansvärt varmt sommartid.
Vårt hus ligger i full sol hela dagen, och det blir inte mycket varmare än ett annat hus med mörk färg.
Men nu är huset hyffsat isolerat och vi har markiser överallt (vilket iofs inte borde påverka frågan hur stor skillnad färgen gör vad det gäller temperaturen).
Vi har i vardagsrummet runt 27 grader som max på sommaren. de där allra allra varmaste dagarna :) Hade huset varit vitt så hade kanske temperaturen varit 26grader? (omöjlijgt att svara på)
 
Stew skrev:
Vårt hus ligger i full sol hela dagen, och det blir inte mycket varmare än ett annat hus med mörk färg.
Men nu är huset hyffsat isolerat och vi har markiser överallt (vilket iofs inte borde påverka frågan hur stor skillnad färgen gör vad det gäller temperaturen).
Vi har i vardagsrummet runt 27 grader som max på sommaren. de där allra allra varmaste dagarna :) Hade huset varit vitt så hade kanske temperaturen varit 26grader? (omöjlijgt att svara på)
Ok, kanske fördom från min sida! Men det känns ju spontant som att det borde bli varmare...

Ni kanske drar fördel av det på vintern istället och tjänar någon grad? Förstår att det är svårt att svara på.
 
Det blir ju varmare än ett ljust hus, så enkelt är det. Men jag tror inte att det gör så stor skillnad idag, när husen är såpass bra isolerade.

Och visst gör det nog lite på plus-sidan på vintern också, men även det är nog marginellt om man jämför med ett ljusare hus.
 
Det jag har blivit varnad för är att fasaden spricker. Har dock blivit varnad av lekmän som inte har någon kunskap i ämnet. Därför frågar jag nu personer med svarta hus med några år på nacken om de har problem. Har ingen bild på huset, är under byggnation, funkis i ett nybyggt område.
 
  • Gilla
jansson1990
  • Laddar…
Har 3 svarta hus i sommarstugan och i vårt fall är det pga klen isolering olidligt varmt sommartid så fort det är soligt ute, detta även om det bara är runt +20 ute. Eftersom fasaden bli mycket varm så torkar panelen ut så pass att den har bångnat något under åren. Den har dock inte spruckit och den har varit svart sedan 1968.

Värmen påskyndar även nedbrytningen av färgen så man brukar få måla om vart 5 år. Vi har täcklasyr och jag tror det är lämpligast med tanke på hur ofta man måste måla om. Enkelt och bra, bara borsta + tvätta fasaden och sen måla om allt igen. Den norra sidan målar vi bara om varannan gång då den inte blir påverkad av solen.
 
Övervåningen på mina föräldrars hus är träpanel, svartmålad med Cuprinol.
Så har det varit sedan huset byggdes runt 1980 och panelen är fortfarande i bra skick, inte en enda bräda har bågnat eller spruckigt.

De målar om en sida/år, men baksidan (i skugga) bara varannan gång. Jag tycker det är snyggt, på det huset (nyfunkis, tror jag), i det läget, men skulle aldrig målat mitt eget hus (putsad murarmästarvilla från slutet av 1800-talet) svart.

Att huset skulle bli varmare än andra på sommaren har jag aldrig tänkt på (jag bodde där ca 10 år, innan jag flyttade hemmifrån och nu "ibland", på helger och semestrar). I konsekvensens namn borde det då bli kallare på vintern, men snarare upplever jag det som behagligt tempererat och välisolerat (nu jämför jag iofs med ett 130 år gammalt hus..).

/ Fredrik
 
Jag har väl erfarenhet av ca 15 st hus med svart utsida... dom har varit "mörk grundade" från fabrik sen målade en gång med täcklasyr typ alcro bestå eller liknande eller bara någon lasyr.. Jag har följt dom under ca 6år eftersom det byggs flera likadan varje år och nu står dom här vid havet här är ett av dom på bild: http://www.havsvidden.com/assets/bilder/Havsvidden - resort 94.jpg (detta är bara någonsorts lasyr på) (dessa är med täcklasyr: http://www.havsvidden.com/assets/bilder/havsp(1).jpg )
Dessa hus (med lasyr)är nästan redan förstörda panelmässigt alltså, tack vare sol vind och vatten detta på 6år redan efter 2 år märker man att det börjar tära på, å panelen blir skölpig och får torksprickor. Dom som är täck målade klara sig ca 1 eller 2 år mer skulle jag uppskatta
summa sumarum: Har du hyffsat skuggit och inte bor vind utsatt och målar 2ggr direkt från nytt och sen underhålls målar vart 5 år funkar det bra! Men bor du vid havet med mycket vind och sol då skulle jag inte måla det svart!
 
Vilka lägen på husen :)
 
köpa bort bara! utgångspris ca 4,5milj tror jag det ligger runt... :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.