Jo, ähum, så här är det...

Vi byggde vad vi tänkte skulle bli en friggebod, men pga att vi klantade oss lite när vi skulle gjuta plintarna så hamnade de lite fel, och för att göra en lång historia kort så har vi nu en friggebod som är 12,6 kvm, således ingen friggebod utan ett svartbygge vad jag kan förstå.

Grannarna är av typen gnälliga och står säkert bara och väntar tills vi åker bort och tar hunden med oss, innan de går in och kontrollmäter. Här finns ingen detaljplan eller annat och jag är åtminstone 7 meter från deras tomt.

Vad skall jag göra? Låtsas som ingenting, och söka nytt bygglov, eller skall jag gå in till kommunen och berätta som det är? Jag vet att bortförklaringen är värdelös, men... Jag kan tänka mig att betala straffavgift och byggavgift och hela tjilevitten men jag orkar inte riva skrället.

Är det någon som varit i en liknande situation?
 
Ta't lugnt....sätt upp en skylt där det står "varning för Dobbermann" då vågar inte grannarna sig in.
Det är inte lätt att se skillnad på 10 och 12,6 kvm. Dessutom så vet ju inte grannarna om du sökt lov eller ej. Jag skulle inte oroa mig.

Är din oro för grannarna verkligen befogad? Det verkar mkt märkligt med så petiga människor!

Det du kan göra är att ringa anonymt till bygglovskontoret och berätta som det är, sen tar du ställning till vad du skall göra. Se till att ha hemligt nr bara.
 
Kolla om er kommun har uppgifter på sin hemsida om hur man får göra utanför detaljplan.

Strängnäs tex tillåter två hus med totalarea på 40 kvm, samt tillbyggnad om max 35 kvm på befintligt hus (dock ej mer än halva ursprungsarean).

Då vill de bara ha bygganmälan.

Kan det vara liknande hos er måntro?
 
Nix skrev:
Kolla om er kommun har uppgifter på sin hemsida om hur man får göra utanför detaljplan.

Strängnäs tex tillåter två hus med totalarea på 40 kvm, samt tillbyggnad om max 35 kvm på befintligt hus (dock ej mer än halva ursprungsarean).

Då vill de bara ha bygganmälan.

Kan det vara liknande hos er måntro?
Det där är jäkligt lustiga regler, både jag och farsan har byggt garage på drygt 80 m2 utan bygglov och det är helt ok i denna kommun ???
 
Haagbard skrev:
Det där är jäkligt lustiga regler, både jag och farsan har byggt garage på drygt 80 m2 utan bygglov och det är helt ok i denna kommun  ???
De regler Nix nämner är de som gäller även i vår kommun utanför ddetaljplanerat område. Men om man som vi bor på jordbruksfastighet får man bygga lite som man vill däremot utan vare sig bygganmälan eller annat. Det är inte jordbruksfastigheter ni råkar ha kanske?
 
Sophia skrev:
De regler Nix nämner är de som gäller även i vår kommun utanför ddetaljplanerat område. Men om man som vi bor på jordbruksfastighet får man bygga lite som man vill däremot utan vare sig bygganmälan eller annat. Det är inte jordbruksfastigheter ni råkar ha kanske?
Nej vanliga tomter, mor å far har angränsande grannar, jag har det inte !

Dock gick många på en angränsande gång och cykelbana och var nyfikna på mitt bygge eftersom det liknar en ladugård, tillslut var någon så enormt nyfiken att vederbörande anmälde mina byggnationer som svartbygge ::)

Kl 08 ringer en kommungubbe och påpekar att "en person" anmält att det pågår stora byggnationer,
-Vad gör du, bygger du ut huset ?eusa_naughty.gif
-Jag bygger garage icon_exclaim.gif
-Jasså, då behöver du ju inget bygglov eftersom det är en kompletteringsbyggnad !icon_thumleft.gif
-Nä jag vet det....icon_confused.gif
-Jaha, ursäkta om jag väckte dig då !icon_redface.gif

Det lustiga i detta är att den herren som ringde inte riktigt jobbar med dessa frågor, skulle tro att det var "privat byaskvaller" han lyssnat på !eusa_think.gif

 
Jag skulle ringt till kommunen o sagt som det var. Finns det ingen detaljplan så är det ofta inga problem att få bygglov i efterhand.
 
Jag hade inte gjort ett skit. ;D

Låt det stå som det är tills någon från kommunen säger till. Vilket jag inte tror de gör. Inte så lätt att se skillnad på 10 och 12,6 kvm.
Sen lider jag med dig om du så gnälliga grannar som du säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.