Jag har haft en svart gummimatta, typ yogamatta ovanpå mitt parkettgolv. Ovanpå denna har det varit en cykel då jag tränat.

När tagit bort cykeln och mattan ser jag att mattan lämnat en svag svag hinna med svart färg. Det är ingen fuktskada utan förmodligen ett tunt lager gummi.

Försökt att få bort med golvrengöring men vill gärna ha tips på något mer effektivt som knyt förstör golvet.
Ljust trägolv, vit värmeelement, grå gardin, skuggor, hemmiljö, dagtid, inomhus, stilren design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om det sitter på ytan och inte har gått ner i lacken kan du testa att sudda med ett vanligt suddgummi. Det funkar ibland på de mest oväntade grejer.
 
Skulle det kunna vara så att solen blekt området runt om mattan? Fönstret är mot söderläge. Således blir området under mattan ”mörkare”.

Slipade/lackade golvet innan nyår och som jag förstår det är det extra känsligt för uv-ljus i början.
 
BirgitS
Det brukar snarare vara så att solen får trä att mörkna, bli brunare, så när man tar bort mattan har man ett ljusare golv just där. Men det finns kanske någon lack som fungerar annorlunda.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar snarare vara så att solen får trä att mörkna, bli brunare, så när man tar bort mattan har man ett ljusare golv just där. Men det finns kanske någon lack som fungerar annorlunda.
Läste att mörkt golv blir ljusare och ljust blir mörkare.

En anledning till att jag tror att det är så dessutom är att där solen lyser så är det man det mörka men där det är skugga (pga väggen) där ser man inte något. Mattan har legat lika mycket över de båda områdena.

Edit: Du har nog rätt. Jämförde med andra ställen som har mycket sol men är under matta och det ser inte ut sådär.
 
Redigerat:
Är yogamattan någon sorts gummi-matta?
De flesta gummiprodukter innehåller olika sorters oljor och mjukgörare som lätt läcker ut och missfärgar sin omgivning. Det är många som hat valt att förvara sin fina cykel inne i lägenheten och på så sätt förstört sin parkett när däcken missfärgar golvet. Tyvärr så tenderar oljorna att gå djupt i parketten så det är inte mycket man kan göra åt det.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Är yogamattan någon sorts gummi-matta?
De flesta gummiprodukter innehåller olika sorters oljor och mjukgörare som lätt läcker ut och missfärgar sin omgivning. Det är många som hat valt att förvara sin fina cykel inne i lägenheten och på så sätt förstört sin parkett när däcken missfärgar golvet. Tyvärr så tenderar oljorna att gå djupt i parketten så det är inte mycket man kan göra åt det.
Man kan väl slipa/lacka för att ta bort det i värsta fall?

Ja, det är en gummimatta.
 
L
Långskott men testa med en sån vit mirakelsvamp.
Blöt den och gnugga försiktigt. Obs att den slipar så ta inte i för kung o fosterland

Typ https://www.clasohlson.com/se/Fläcksuddare-4-pack/p/34-6395?gclid=Cj0KCQjwho-lBhC_ARIsAMpgMofFRhaWMSsS5pE8VG3ksaSYpy_I7BAc2H6WIuCG5HVL4QcQ1wc3AN8aAmZrEALw_wcB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.