Hej!

Vet inte riktigt om denna fråga hör hemma här men jag provar.
Vi har två rum som vi renoverade för ca 1,5 år sedan, med nya väggar, golv och tak.
Nu kan man se svart "damm", främst uppe längs taket mot ytterväggarna. Även fönsterna och ventilerna blir det svart damm på, drar man med fingret så blir man svart (inte grått som av vanlgt damm). Det verkar som det "samlas" på dom kalla ställena.
Det verkar som att det svarta är lite fett och inte helt lätt att få bort. På det vita innertaket har jag inte ens vågat försöka få bort det eftersom jag är rädd att smeta ut det så att det syns ännu mer.

Någon som har tipps på vad detta kan vara!?

Kan det komma från oljebrännaren som står i källaren, dvs att det kommer rök in? Borde man inte lukta det då?

Blir det värre så får jag måla/tapetsera om, inte så skoj bara 1,5år efter totalrenovering!

/Jonas
 
Det låter som sot.

Bor du nära en trafikled, busshållplats eller flytplats/inflygningssträcka? Det låter som det läcker in genom springor. Är det helt tätt mellan vägg och tak? Täta annars med mjukfog vetja.

 
Fönsterblecken torde ju vara lika svarta då också, troligtvis fönstrena med. Gammal isolering av aska som läcker in?
 
Vi bor inne i ett villa område, så trafiken är nästan obefintlig. Det enda som ryker i närheten är en granne som verkar elda med sopor, men det ryker oftast inte mot vårt hus :)
Jo jag har mjukfog mellan tak /vägg.
Det enda stället som det kan ta sig in i rummet är genom ventilationen(som nu är stängd) om det kommer utifrån. Kommer det från källaren så kan det komma från dom intilligande rummen som är orenoverade och inte särskilt täta (skulle jag tro), men borde det inte lukta diesel då?
 
swehjo skrev:
Fönsterblecken torde ju vara lika svarta då också, troligtvis fönstrena med. Gammal isolering av aska som läcker in?
Ska kolla blecken när jag kommer hem! Men jag tror inte att dom har mycket "svart". Kommer det utifrån så borde dom ju ha mer av det svarta än insidan på fönsterna!
Ingen aska i väggar eller tak.

/Jonas
 
Det är inte så att du har kolstubb i bjälklags isoleringen?
Har du det så kan jag garantera att det är det som är boven i dramat................ ;)
 
För att hitta orsaken skulle jag börja med att ta reda på om det kommer utifrån eller inifrån genom att sätta tex en bit lakan tätt för ventilerna och eventuellt för hela fönstret. Se till att ventilerna är öppna maximalt och kör oljepannan för fullt.
Kommer det inifrån kan det ju vara läckage mellan kanalerna i skorstenen.
 
cooper !
Det skulle kunna vara sot från din oljepanna!
Håll en bit papper över ALLA frånluftsventiler för att se så att det sugs fast.Sugs inte pappret fast så har du kallras ner i den pipan.Vanligt om det finns oisolerade eternitkanaler på vinden.Kallraset drar med sig sot från oljeröken när pannan går.Kolla även då köksfläkten går.
 
Läste någonstans att husvamp spreds sig med ett svart damm. Detta lägger sig också precis som annat damm, längs springor väggar o.dyl. Dammet kommer bara om man har en väl utvecklad svamp någonstans som får näring konstant genom stor fukt. Har du precis renoverat ute och inne så kan du nog bortse från detta, om du gjort jobbet ordentligt vill säga.
 
Mögel ska du nog inte behöva vara rädd för.
Hjälpte i somras min mor med ett gammalt ärvt soldattorp som angripits av mögel.
"Mögeldammet" är mer brunt och sätter sig precis ÖVERALLT!
Under innergolvet fanns grov mögelsvamp och allt var genomfuktigt.
Lukten kom före dammet.
Kan nämna i förbifarten att det enda som gäller för oss (vi har inte grejat mer med skiten) är att ringa brandkåren och säga att de fått ett hus att träna eldsvådor på, för hela huset vart förstört på rekordtid, det var ingen vacker syn...
 
Jag har läst att sporerna till äkta Hussvamp ser ut som kanel, så det skulle jag inte gissa på, däremot så verkar det ju som om deddens soldattorp hade råkat ut för det.
 
Jag har inget svar, men jag har en teori, som jag fått höra av min pappa.
uppe vid taklisten i ett hörn (ovanför kronblomssoffan i köket) har han ett ställe som blir lite svart. "och det kommer ju tillbaka efter ett tag, även när mamma!? har dammtorkat".
Han påstår att han måste ha missat lite med isoleringen just där. Därför att det blir en luftström mot det kalla stället som för med sig damm som fastnar.
Kan detta stämma?
 
En förklaring jag fått att sot avsätter sig mer på kalla fläckar är den Brownska rörelsen. Dvs luftens molekyler som knuffar på sotpartiklarna. Då temperaturen är lägre på vissa fläckar kommar luften i dess direkta närhet att vara kallare och därmed vibrera mindre och då även knuffa mindre på sotpartiklarna. Den varmare luften i rummet kommer att knuffa partklarna in mot den kalla fläcken.
Det omvända fenomenet kan ses på utsidan av huset. På en ljus fasad kan man se att hela fasaden är grådaskig av sot utom vid spikskallarna som är varmare än omgivningen. Där knuffar molekylerna i luften bort sotpartiklarna.

/m
 
om det inte är sot från oljebrännare så kanske kan man anklaga stearinljus och andra värmeljus för nedsmutsningen?
gaia
 
Tack för alla tipps!

Det där med "Brownska rörelsen" verkar ju vara anledningen till att det blir svart på just dom ställena!

Frågan är ju bara vad det är!?

I vinter har min kära sambo haft 2st gigantiska stearin ljus, 10cm i diameter och 50cm höga. Dessa har sotat rätt så mycket. Men är det realistskt att dom skulle ha sotat så mycket att det syns på väggar/tak?

Kollade lite på panna igår och upptäckte att det var en smal springa (2-3mm) där pannan ansluter till skorstennen. Det kanske är där det rycker ut och sedan tar sig upp i huset på något sätt!? (Vi har bara utvändig ingång till källaren)

Sotarn ska komma imorgon så jag får se om han kanske har någon förklaring.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.