Denna tomt får mig att fundera. Jag gillar läget, men jag blir orolig av "dammen" man ser till vänster samt att priset är lågt jämfört med andra, liknande, tomter.

Ska?rmavbild 2016-04-20 kl. 21.18.44.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet absolut ingenting om att läsa detaljplaner. Min gissning följer:

* Det som är markerat som en damm är en dagvattendamm
* Jag kommer behöva höja tomten ca 1m för att komma över dammgränsen
* Jag kommer riskera översvämning om dammen brister vid mycket regn
* Dammen kan möjligtvis lukta rätt mycket?

Kan det stämma? Vad tror ni?

Jag ska prata med mäklaren imorgon, men mäklare är ju mäklare och det vore trevligt med andras åsikter! :)
 
harry73
Jag tror att du behöver höja tomten tills minst 25,00m, men det behövernte var en nackdel. Man har användning för grävmassorna från husgrunden och man kan lägga bra jord i trädgården.
Dammen kommer inte att lukta illa.
 
harry73
Ingår anslutningsavgifter, kommer man fakturer en vägavgift?
 
harry73 skrev:
Ingår anslutningsavgifter, kommer man fakturer en vägavgift?
Nej, och sånt har jag koll på. Det är inte det att tomten är billig, den kostar 889k exkl anslutning till VA, el och fjärrvärme.. Det är bara det att andra, i mitt tycke liknande, tomter kostar 100-200k ytterligare.

Då är egentligen frågan hur mycket det skulle kosta att höja tomten så mycket?
 
Hemmakatten
Är det inte risk för en massa mygg med en damm som granne?
Översvämningsrisken borde vara stor iom att tomten ligger på samma nivå som dammen.
Det är nog många barnfamiljer som inte vill ha den tomten.
 
harry73
Är de dyrare tomter redan såld och får alla som är ar en prissänkning?
 
Är dammen tänkt som en översvämningsyta vid extremt stora regn, och kommer för det mesta vara tom/torr och gräsbevuxen? Då kommer det väl mest innebära att ni har en grönyta som granne istället för en annan tomt med ett hus på.

Om området ofta är översvämmat och det kommer stå lite/mycket stillastående vatten i dammen för det mesta så kommer ni ju riskera både myggor och viss lukt - om inte vattnet strömmar/omsätts rimligt ofta. Tänk skillnaden på en sjö med in- och utlopp mot en göl där vattnet inte byts utan bara regnar in/dunstar av.

Om det kommer vara vatten där alltid eller för det mesta och det finns inlopp och utlopp (ring till kommunens bygg-/miljöförvaltning och fråga) så kan det ju istället t o m bli så att ni får en trevlig och fin liten damm till granne - inte alls så dumt! :)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Tack, mycket bra input!

Ska absolut ringa och höra med kommunen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.