Hej!

Jag har letat i flera månader nu efter en lämplig friggebod med loft, men har svårt att hitta någon. Jag hittade en på www.mydreamhouse.se, Loftstugan, men där tillkommer fönster och dörrar och då går den på en bit över 100 tusen och det tycker jag är lite för dyrt, i alla fall om man skall montera själv.

Hittade också en här: http://www.daxab.se/metsola30.html som ju verkar toppen, pris ca 65 000:-, men då är den 18 m2 och kräver alltså bygglov.

Någon annan som känner till någon stuga med loft i stil med dessa så är jag hemskt tacksam för tips!

/Rem
 
Med tanke på att en friggebod enbart få vara 3 meter hög från marken kan det ju vara svårt med loft..
 
Det är ju sant förstås! Men jag inbillar mig att det kan vara lättare att få igenom dispen för någon extra halvmeter på höjden än att bygga större, speciellt som vi inte har några grannar som kommer att kunna se friggeboden.

Jag är dock även intresserad av andra förslag med hög takhöjd så man får lite rymd i stugan.

/Rem
 
Fast ... då är det ju ingen friggebod längre?
Hela poängen med friggebod är ju att det inte behövs något bygglov. Och då är det 3 meter som gäller.
 
Mikael_L
Rem skrev:
..., speciellt som vi inte har några grannar som kommer att kunna se friggeboden.
Hur bor ni då?
Finns det ingen detaljplan brukar mindre byggnader vara bygglovsbefriade.
Det varierar från kommun till kommun, men byggnader i trakten av 30-40 kvm brukar vara OK att uppföra lovfritt. Men som sagt, utanför detaljplan, annars är det planen som gäller.
 
Sorselestugan?
 
Jag tror inte vi kan få bygglov. Vår "sommarstuga" ligger i ett område där planen är 70+25 m2 tror jag. Vi har redan 140 pga. gammal byggnation innan planen sattes, så bygglov är nog inte att tänka på.

Som det ser ut just nu kommer jag låta en snickare bygga den precis som jag vill ha den och det kommer i alla fall inte att bli dyrare än att köpa färdigt så det verkar lösa sig hoppas jag!

Tack för alla tips!

/Rem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.