Jag köpte en kylfrys online (elgiganten). Den är högerhängd och jag tänkte kort (och korkat?) att det är nog lätt att fixa själv.

Den ska levereras imorgon och jag försökte leta upp rätt avsnitt i bruksanvisningen online i förväg. Ingen info om det.
Cylinda själva säger att det borde göras av en fackman. Jahapp...

Tror ni att man sannolikt kan klura ut det själv? Den har en LCD i dörren för att göra det lite mer spännande.

Det är en sån här:
https://www.cylinda.se/produkt/kok/kylfrysar/9101594

Och jag tycker själv att jag är hyfsat händig och noggrann
 
J
Hängde nyligen om dörrarna på vår kyl och frys (separata). Otympligt men ej svårt. Dock ingen LCD på dörren.
 
  • Gilla
pirx
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Hängde nyligen om dörrarna på vår kyl och frys. Otympligt men ej svårt. Dock ingen LCD på dörren.
Jobbigt att hålla den medan den skruvas av/på antar jag?
Det krävdes inga specialverktyg?
 
J
P pirx skrev:
Jobbigt att hålla den medan den skruvas av/på antar jag?
Det krävdes inga specialverktyg?
Behövde läggas ner.
Nej.
Det var separat kyl och frys för att förtydliga.
 
  • Gilla
pirx
  • Laddar…
Jag har hängt om dörren på våran samsung-kyl med display och en Electrolux utan. Inte särskilt komplicerat, men många skruvar och olika plastlock att snäppa lös och hålla reda på.
 
  • Gilla
pirx och 1 till
  • Laddar…
Inte svårt, men man bör vara två om den står upp. Är den ny och om den ligger ned så är det gjort på några minuter.
 
  • Gilla
pirx
  • Laddar…
Ok, bra svar!

Och om det är enklast att hantera detta med skåpet liggande, så antar jag att man lägger det på ena sidan? Spelar ingen roll vilken sida?
Inga farliga vätskor som rinner ut/runt i skåpet då? :)
 
A
Har man haft den liggande bör man väl vänta några timmar innan återstart?
 
  • Gilla
pirx och 1 till
  • Laddar…
P pirx skrev:
Ok, bra svar!

Och om det är enklast att hantera detta med skåpet liggande, så antar jag att man lägger det på ena sidan? Spelar ingen roll vilken sida?
Inga farliga vätskor som rinner ut/runt i skåpet då? :)
Vår kyl/frys från Bosch skulle ligga på rygg när man hängde om dörrarna. Fanns en separat del eller om det var ett separat kapitel (kommer inte ihåg) på hur man skulle göra. Var en massa täckbrickor, skruvar samt kabel till display som skulle flyttas och dras om. Det svåraste var att få loss de proppar som täckte hålen för den nya handtagsplaceringen. Tog dock lite längre än några minuter då det var två dörrar som skulle hängas om eftersom det var en kyl/frys.
 
Nu är jag igång och skruvar! Verkar inte allt för svårt ändå (om än lite bökigt med en skruv eller två).

Men någon som har en teori om varför det ena "fram-stödbenet" är längre än det andra??
Den korta satt fast på höger sida, där dörren ursprungligen är hängd, undrar om de ska byta plats när jag flyttar hållar-armen...

En vit apparat, troligen en torktumlare, med justerbara stödben där det ena är längre än det andra, paket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
P pirx skrev:
Nu är jag igång och skruvar! Verkar inte allt för svårt ändå (om än lite bökigt med en skruv eller två).

Men någon som har en teori om varför det ena "fram-stödbenet" är längre än det andra??
Den korta satt fast på höger sida, där dörren ursprungligen är hängd, undrar om de ska byta plats när jag flyttar hållar-armen...

[bild]
Jag skulle behålla dem på samma plats...
 
  • Gilla
pirx
  • Laddar…
P pirx skrev:
Nu är jag igång och skruvar! Verkar inte allt för svårt ändå (om än lite bökigt med en skruv eller två).

Men någon som har en teori om varför det ena "fram-stödbenet" är längre än det andra??
Den korta satt fast på höger sida, där dörren ursprungligen är hängd, undrar om de ska byta plats när jag flyttar hållar-armen...
Och jag svarar att du skall byta plats även på dessa justerskruvarna. Den korta satt väl fast i själva dörrgångjärnet? Har du då kvar den så lär den inte nå upp till den infästning som krävs när gångjärnet är borta. Samt att den långa både skall gängas i gångjärn och det fäste som gäller om du inte har gångjärnet där, vilket kan ge lite problem.

På vår kyl/frys skulle justerskruvarna som var olika långa också byta plats. Dvs den skruv som satt i gångjärnet följde med gångjärnet när det flyttades.

Men din korta satt kanske inte fast i gångjärnet? I så fall kanske de skall vara kvar men varför gör man olika långa skruvar om de kvittar var de sitter?
Jag skulle låta skruvarna byta plats också.
 
  • Gilla
pirx och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Och jag svarar att du skall byta plats även på dessa justerskruvarna. Den korta satt väl fast i själva dörrgångjärnet? Har du då kvar den så lär den inte nå upp till den infästning som krävs när gångjärnet är borta. Samt att den långa både skall gängas i gångjärn och det fäste som gäller om du inte har gångjärnet där, vilket kan ge lite problem.

På vår kyl/frys skulle justerskruvarna som var olika långa också byta plats. Dvs den skruv som satt i gångjärnet följde med gångjärnet när det flyttades.

Men din korta satt kanske inte fast i gångjärnet? I så fall kanske de skall vara kvar men varför gör man olika långa skruvar om de kvittar var de sitter?
Jag skulle låta skruvarna byta plats också.
Det är troligen uppenbart hur man skall göra om man tittar på hur det ser ut på plats.
 
  • Gilla
pirx
  • Laddar…
Mission complete! Sammanfattning för eftervärlden:

Det tog väl ca 2 timmar totalt, varav typ 80% av energin gick åt att skruva av+på en enda viss svåråtkomlig skruvdj***l :)

Justerskruvarna satt båda fast i chassit (den korta bara passerade ett hål i gångjärnet).
Jag kollade om den långa öht fick plats på den kortas plats, och det fick den, inget tog emot, så jag lät den sitta kvar där.

LCDn's sladd var lätt att koppla loss, och på andra sidan dörren fanns en annan likadan sladd som man bytte till, inga problem där.

På det stora hela var det ganska uppenbart vad som behövde göras, bara man tittade noga hur saker satt fast.
Och det kunde nästan i princip göras med skåpet i stående läge, behövde bara luta det lite försiktigt mot en vägg när jag skulle flytta nedersta gångjärnet.

Renoverat kylskåp med öppen dörr och demonterade hyllor och lådor, inplastat stående mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kylskåp med öppen dörr visar innehållet och justerade gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gångjärn med elektrisk sladd på vit kökslucka, skruvar och justeringsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Justerskruvar på skåpets underkant med en skruv liggande på golvet, monteringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.