Jag har nyligen satt in en shunt med CP då jag har ett delat system med radiatorer och golvvärme. Den ena pumpen skickar då vatten till 3 radiatorer och till shunten för golvvärmen som har sin egen CP. Jag har dock svårt att få till flödena. För att få delta på runt 5 för golvvärmen måste jag gå max på pumpen från shunten mot golvvärmen. Men då sänks även tempen på shunten och vad jag kan se ökar förbrukningen mot fjärrvärmen. Hur ska man tänka med ett system som detta med pumparna?
 
Alltid problem med både GV och element. Med en gemensam pump I FJV-centralen och en ute på linjen så kan problemen komma, du måste ha bra fart på pumpen i FJV för att få ut flödet, sen ska det inte behövas maxfart på GV-pumpen. Prova.
 
Jag har även en reglerbar backventil som jag funderar på om man kanske ska justera också.
 
Golvvärmepumpen cirkulerar bara i golvet. Om det går åt mer varmt vatten så beror det ju på att golvet kräver den effekten för att hålla den temperatur du ställt in.

Vad är en reglerbar backventil?
 
Backventil ?? Troligtvis en justerventil. Foto på grejerna är bra
 
Kollade fel. Antar att det är en justerventil. Pekar ut ventilen här.
 
  • Värmesystem med mätare och rör. Finger pekar. Logotyper synliga. Teknisk utrustning mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser ingen temperaturreglering, är det tänkt att den görs från värmepumpen?
 
Sorry. lämnade ute för många detaljer. Justeringen görs med utomhusgivare och kurva via en ECL 110 som sitter på fjärrvärmecentralen tillsammans med en CP till. Så detta är ju bara shunten för golvvärmen.
 
Så den går med en fast inställning och förväntas hålla lämplig temperatur enbart genom att inkommande vatten varierar i temperatur. Ja, då krävs det nog en del skruvande innan du hamnat rätt. Delta temperaturen kommer att variera med aktuell temperatur. Så det är ingen ide att försöka få den på ett specifikt värde.
 
I mitt fall funkar denna shunten som en maxbegränsning för värmen kan man väl säga. Jag har moderna radiatorer som går att köra på hyfsat låg temp så golvvärmen åker med den kurvan fram tills dess att shunten sätter max, i mitt fall på 45C.
 
Då låter de som att den är ställd väldigt högt. Det ska inte följa radiatorerna på det sättet.
 
Absolut. Den är ställd ganska högt. Gammalt hus, stort värmebehov så det funkar hyfsat bra såhär och rumstermostat stänger vid behov.
 
Det gäller att börja justera på "rätt" ställen först.

Steg 1:
Injustering av förinställningen på radiatorer/gv-shunten/gv-slingorna så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur.
Ingen lokala termostater/ställdon ska vara monterade.
Difftemperaturen över varje radiator/gv-shunten bör vara 7-10⁰, varje gv-slinga ca 3-5⁰.

Steg 2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan.

Steg 3:
Montering och injustering av termostaterna/ställdonen.


I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
U
Justeringen du pekar på är för att ställa tryckfall mellan framledning och retur.
Justerventilen för att reglera flöde från framledningen är under termostaten, så du får skruva bort den.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Justeringen du pekar på är för att ställa tryckfall mellan framledning och retur.
Justerventilen för att reglera flöde från framledningen är under termostaten, så du får skruva bort den.
Ah ok. Och hur ska man tänka när man ställer in tryckfallet? När jag nu skruvade på den verkade den vara helt öppen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.