Hej,

Jag har haft ett rum där det funnits kakelugn i ett hörn. Nu tänkte jag ersätta alla brädor i just den änden av rummet med nytt virke men jag har svårt att hitta likvärdiga med ens i närheten av samma mått (bredden i förhållande till tjockleken)

Jag tänkte också bara byta ut det blåa området, ska slipa ner och sedan olja/lackera/betsa. Bestämmer mig längre fram. Men vill undvika att byta ut hela golvet då det är EXAKT samma sort i hela lägenheten (Täckande bredd 100) och det hade varit störigt att ha ett rum av fyra som annorlunda.

Detta är det närmsta jag hittar: https://www.wramstra.se/product/28-x-110-norrlandsfuru-golv
Men antar att tjockleken blir ett problem?

Byggnaden är från 30-talet

Det skulle ej vara katastrof om jag hittar L: >3200, TB:110ish, Tjocklek 25mm

Mått:
Längd: <3200mm
Täckande Bredd: 100mm (110mm-ish med fjäder)
Tjocklek: 25mm
 
  • Renoveringsprojekt med markerat område på trägolv och nya plankor redo för utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har liknande golv och bröt upp hela längden på flera ställen. Dom hade samma tjocklek på byggvaruhuset. Det blev super
 
Du kan ju byta hela rummet till det 110 breda du hittat, borde matcha ok med resten av lägenheten då. Annars får du nog höra med något snickeri om de kan hyvla fram golvbräder med samma mått som dina gamla. Ett mellanting är kanske att köpa de 110 breda plankorna och sen hyvla bort 1,5mm på var sida för att få rätt tjocklek. Risken finns ju dock att noten/sponten inte kommer passa in i den gamla brädan men det kanske går att fila till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.