Hej
Badrummet är precis färdigkakalat och nu ska blandarna montereas.
Allt vatten är draget med pex pal rör med vatette v6 bockfixtur och kör deras blandarfäste också.
Detta:
https://www.vatette.se/produkter/va...16x20-225-for-pex-pe-rt-pb-och-multilayer-ror

I intruktionen står det ju väldigt tydligt hur man ska montera blandarfästet och allt gick bra tills jag skulle montera på själva blandaren. Först och främst var det nästan omöjligt att få på första gängvarvet. Ska det vara så svårt eller tryckte jag in mediaröret för långt in innan jag kapade det?
Sen står det "dra till stopp, vänta några minuter och efterdra". Jag tyckte inte det var något supertydligt stopp. Och när jag skulle efterdra så var det heller inte helt uppenbart hur hår jag skulle dra. Har ni några tips?

Jag har iallafall kopplat på vattnet nu och det verkar ju funka som det ska. Icka läckage vad jag kan se. Men är ändå lite nojig att jag gjorde något fel. Ska ju montera lite fler kopplingsbrickor för en till blandare samt till ett handfat och handdukstork.

För kopplingsbricka står det förreten i instruktionen, "dra två varv". Det gör mig ännu mer förvirrad. Räcker bara två varv på gängorna? Eller är det dra till kontakt och sen två varv?
 
R riktigadavid skrev:
För kopplingsbricka står det förreten i instruktionen, "dra två varv". Det gör mig ännu mer förvirrad. Räcker bara två varv på gängorna? Eller är det dra till kontakt och sen två varv?
Du missar ett ord i meningen, det står;
"Kopplingsbricka: handåtdragning + 2 varv".
Alltså dra åt så hårt du kan med bara fingrar/hand, sen drar du åt med hjälp av verktyg två (2) varv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.