Hej alla!

Jag har ca 35kvm furugolv (se bild 1) i min lilla lgh. Har innan betalat hantverkare som slipat och behandlat golvet men blev aldrig rikigt nöjd. Så därför är det dags igen. Har denna gång läst runt mycket här på forumet och kollat in alla trådar som handlat om furu och ytbehandlingar.


Har tidigare provat:

1. Vitlutat + vitoljat = Inget bra, golvet blev verkligen inte ljust utan mer gyllenbrunt (se bild2)

2. Vitlutat 2ggr + osmo hårdvaxolja 2ggr matt transparant. Detta blev helt okej (se bild 2,5). Snyggt i sin ensamhet men med möbler har jag insett hur ljust golvet är. Hantverkarna använde rikligt med osmo, antagligen mer än rekommendationen, så golvet är ganska kolafärgat. Dock har jag svårt å se hur man skulle komma ifrån den effekten vid en mindre mängd då denna "kolaeffekt" verkar svår att undvika. Golvet förändras så oerhört i det sista olja steget (oavsett hårdvaxolja eller vanlig olja) och det är svårt att föreställa sig hur det ska bli innan det tillförs. Verkar generellt vara ett problem för många. Har levt med detta golv ett tag och gillar verkligen det underhållsfria i osmos hårdvax.

Jag är som sagt inte nöjd. Vill att golvet ska vara aningen mörkare. Gillar också att ådringen syns tydligt. Gärna grå-vitt men inte för mycket vitt. En neutral naturkänsla skulle vara önsvärt. Det skumma är att jag gillar obehandlade trägolv. Precis när folk lagt in sina massiva golv från siljan är det som aldra snyggast. Sedan förstörs naturkänslan av ytbehandlingen. Men jag förstår också att man måste ha ett skydd.


Så nu kommer då mina alternativ:

1. Golven slipas om, vitlutbehandlas 1x och sedan såpas golven. Dock är jag osäker på slutresultatet när jag googlar runt och tittar här på byggahus. Hittar bild 3 och 4 från olika bloggar och här på byggahus men slås av hur olika dessa resultat ser ut. Helst gillar jag bild 4. Men blir mitt golv mjölkigt och gyllenljust som i bild3 blir jag inte lika nöjd. Har ni några egna bilder på såpabehandlade golv? Ladda gärna upp de isåfall. Förresten, blir det stor skillnad om man behandlar golvet med antingen såpa eller vitsåpa, eller är skillnaden marginell?

2. Träet slipas om och sedan baddas furun med osmo dekorvax 3112 tills golvet är svagt gråvitt. Detta täcks sedan med osmo hårdvaxolja, antar jag. Trots att 3112 är täckande vit verkar det som om man kan få till en snyggt gråvit yta. Hur vet jag detta? jo min tilltänka golvleverantör (älvsjögolv) har bild på sin hemsida där ett grangolv behandlats på detta sätt (se bild 5). Jag tänker mig något liknande till mitt furugolv. Tror ni detta är möjligt, eller beter sig gran och furu så olika vid infärning? Någon annan som kört med denna svaga infärning mha av osmo 3112?

3. har funderat på det som kallas grålut. Slipa golvet, grålut och sedan osmo hårdvaxolja? Någon som vet hur dett skulle kunna bli?

4. 1ggr vitlut och sedan tunna lager av osmohårdvaxolja 3062 2ggr. Blir mörkare än vad jag har idag men torligtvis helt okej. Kan leva med det.


Är osäker. Skulle vara kul om folk kunde dela med sig av sina ytbehandlade golv. Vill man just ha det ljust och lite grå-vitt blir det knivigare än om man bara vill ha mörka golv. Har vart inne på många golvslippar hemsidor men de flesta är ganska dåliga på att ta bra bilder.
 
  • mittgolv bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • golvmitt 2 gyllen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • BILD 5 3112 osmo grangolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 2.5 mitt golv idag2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!
Är ny här på forumet o vet inte riktigt hur det funkar. Om jag fattat rätt så är det ingen som har svarat på ditt inlägg än!? Har också ett furugolv som ska slipas o behandlas o vi verkar ha samma önskemål om slutresultat. Väntar o ser om du får nått svar el tips på ditt inlägg!
// Pkarolina
 
Det är mycket svårt att bilda sig en uppfattning om hur slutresultatet kommer att bli baserat på bilder på nätet. Bäst är att besöka en golvbutik och se på provbitar live.

TS bor ju i Stockholm och då rekommenderar jag att besöka Linoliumpompaniet på B.Jarlsgatan. När man ändå är där går man rakt över gatan och tittar in hos ABC-färg. Därefter åker man till Ynglingagatan och besöker Kvadratmeter. Efter denna rundvandring bör det vara lite enklare att bestämma sig.
 
Du har inte varit aktiv på några år men lyfter denna i hopp om att få höra hur det gick. Har själv lite liknande golvfunderingar. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.