Jag kan ingenting om motorer eller dyl.

Har en gammal moped som är svårstartad. Jag har nu kommit på att om jag tar bort bränsleslangen från förgasaren och blåser allt vad jag har och sen sätter tillbaka slangen så går mopeden igång. Sen går den bra.

Som jag ser det kan det vara lite olika saker eller flera i kombination.

1) igensatt bränslefilter

2) skit i tanken (som jag blåser bort när jag blåser)

3) den där ”saken” som sitter precis under tanken.
 
D Derbyboy skrev:
Jag kan ingenting om motorer eller dyl.

Har en gammal moped som är svårstartad. Jag har nu kommit på att om jag tar bort bränsleslangen från förgasaren och blåser allt vad jag har och sen sätter tillbaka slangen så går mopeden igång. Sen går den bra.

Som jag ser det kan det vara lite olika saker eller flera i kombination.

1) igensatt bränslefilter

2) skit i tanken (som jag blåser bort när jag blåser)

3) den där ”saken” som sitter precis under tanken.
Kanske det är flottören som klibbar fast i stängt läge..
 
Vad är flottören?
 
Det blir ju bättre/fungerar när jag blåser med full kraft genom filtret och in i tanken.

Så felet borde ju sitta mellan förgasare och tanken, alt i tanken.
 
D Derbyboy skrev:
Vad är flottören?
Från internet:
Flottören sitter i botten på förgasaren och är den del som reglerar tillflödet av bensin in i föragasarkoppen. Flottören flyter på bensinen som kommer in i förgasaren genom flottörventilen och när nivån är korrekt stänger flottören ventilen vilket hindrar tillflödet av mer bensin.

 
Tack,

Skulle fastklibbningen upphöra om jag blåser luft åt andra hållet, mot tanken?
 
Låter nog som att det är skit i tanken, har du något filer på slangen?

Är det en gammal moped med plåttank och gängad soppakran kan du tömma tanken och skruva ur ventilen och se... Sitter ofta nån lite plaststrumpa på...
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Det är väl så enkelt att du har skit i tanken/ledningen som när moppen inte används sjunker ner och hamnar i botten och täpper till.

När du blåser så grumlas det upp och bensin kan rinna ett tag.

Det är ju bara att tömma tanken och göra rent.
 
Känns bökigt att få ut tanken, borde väl bara kunna spola ur den med något?
 
  • En blå scooter med en borttagen bränsletank står parkerad på en gräsmatta. Scootern är dekorerad med klistermärken och omgiven av växtlighet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över en motorcykels bränsletank och motorområde, inklusive filter, kablar och rostiga delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en rostig fjädring och en tank under ett motorfordon, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det undersidan på tanken man ser på sista bilden kanske det räcker att lossa soppakranen.. ser ut som att du har en sån där modern som öppnar med vacuum...

Hur länge går han bra efter att du blåst?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den går tills jag stannar den. Den startar även dagen efter men sen kan den stå i 1-3v och då är det inte alltid den går igång.

Då tar jag av slangen från förgasaren. Blåser av bara helvete men det behövs nog inte men jag tycker det är kul att höra bensinen i tanken bubbla.

Sen går den igång…..
 
Bensinkran på en motorcykel som ska skruvas bort för att rengöra bränsletanken, med tillhörande fjädring och chassidelar redo för reparation eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Tack

Vad sköljer jag med?
 
Bensin.. spara det som rinner ur när du tömmer den, filtrera och häll tillbaka..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kaffefilter?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.