Jag har köpt en gräsklippare begagnat, Partner P53625DW som jag har problem att få igång, efter inköpet plockade jag av förgasare/luftfilter, tömde även soppan och hällde på ny 95 okt.

Tidigare ägare hade E85 i tanken (ej modifierat munstycke i förgasaren). Jag måste dra ca 10-20 gånger innan den startar, innan den startar visar den ingen som helst tendens till att tända till ens och jag har även reflekterat över att det känns som ovanlig lite motstånd jämfört med andra klippare.

När den väl är igång har den en "spikande" gång men konstant varvtal, jag är osäker på om tändstiftet är rätt (NGK B6HS) men enligt vad jag kunnat söka mig fram till så ska det vara "B&S #992300 - Standard Resistor tändstift
Ersätter Champion CJ8, RCJ8, J19LM och RJ19LM" som är den "korta" modellen, om jag sätter i ett sånt tar tändhattens plåthölje i tändstiftets sexkantsfattning, är detta OK eller blir det problem? (har inte lyckats få igång den med det korta stiftet från min andra klippare...)

Om det väl stannat och stått en minut är den helt omöjlig att få igång. Det går dock att dra igång den direkt efter den stannat. Jag har kontrollerat kablarna till tändspolen och de såg OK ut.

I vilken ände fortsätter jag min felsökning?
 
Jag skulle nog kolla hur gnistan ser ut ( lägga stiftet mot jord och dra i snöret) är det dålig gnista skulle jag nog kolla hur avståndet är mellan svänghjul och tändspole ev. annat tändstift.
Skulle även rengöra förgasaren , kolla choke funktionen eller gummitutan för extra bränsle och att inga membran eller packningar är dåliga.
 
Försökte kolla gnistan men såg inte något alls, antingen har det varit dåligt med kontakt mot toppen eller så är den så svag. Provade med två tändstift samma sak där. Vet du vad avståndet ska vara mellan svänghjulet och spolen?

Förgasaren är rengjord, tror inte det finns någon chokefunktion? Den har en gummituta och den verkar fungera. Finns det membran i flotörförgasare? Ska köpa startgas så jag kan testa läckage.
 
Har dom kört på E85 tvivlar jag på att packningarna i förgasaren fortfarande är bra. Det står väl tydligt i instruktionerna om att man max får ha 10% etanolinblandning i bränslet...

Hur som, kolla denna länken för att byta membran, men jag gissar på att du åker på en förgasarrenovering (finns massvis av klipp på youtube om det också):
https://www.youtube.com/watch?v=yoc0ia8rwEE
 
Jag vet inte vad du menar med "spikande" men om den har missljud när den går (väser, visslar eller vad man vill kalla det) och du saknar kompression så är antagligen topplockspackningen trasig.
 
vcx skrev:
Har dom kört på E85 tvivlar jag på att packningarna i förgasaren fortfarande är bra. Det står väl tydligt i instruktionerna om att man max får ha 10% etanolinblandning i bränslet...

Hur som, kolla denna länken för att byta membran, men jag gissar på att du åker på en förgasarrenovering (finns massvis av klipp på youtube om det också):
[länk]
Vet inte exakt vad det står i boken men annars står det E85 överstruket på tanklocket :)
Jag haft inget sådant membran i min förgasare eftersom den har flotör precis som i filmen här vid 2.00: https://www.youtube.com/watch?v=pFpXEAiq37Q

Nej det är inga sådana ljud, det är svårt att förklara någon annan kanske har ett annat ord för det?
 
Får du ingen gnista kan det kanske vara fel på dödmansgreppet (Borde sitta någon form av en mikrobrytare/kontakt) någonstans.
Fick faktiskt fel på en sådan mikrobrytare på en gammal klippare jag hade och ett besök på elfa (på den tiden)räddade mig.:)
 
Testade att köra runt motorn mha. borrmaskin och då kunde jag se att där blev gnista både med och utan kabel till microbrytaren, rengjorde även mellan svänghjulet och tändspolen fanns en del fett där men bör inte ha skärmat av magnetfältet precis...

Nu får jag inte igång den alls... Skräp...
 
Snailman
Tydligen kan det vara så att man kan se gnista när man har stiftet losstaget, men att det inte blir någon gnista när det sitter på plats, har läst det nånstans i forntiden. Så det är inte idiotsäkert att du har gnista ändå.
 
Borde inte bero på E85 finns inte något som tar skada direkt, är det ställbart munstycke på den?
 
har den ställbara ventliler?
 
Snailman skrev:
Tydligen kan det vara så att man kan se gnista när man har stiftet losstaget, men att det inte blir någon gnista när det sitter på plats, har läst det nånstans i forntiden. Så det är inte idiotsäkert att du har gnista ändå.
Ja det beror väl på att det krävs mer kräm för att aktivera tändstiftet under kompression. Jag försökte mäta upp tändspolen med multimeter men lyckades inte alls.. Ska göra ett nytt försök med en annan mätare.

Andy78 skrev:
Borde inte bero på E85 finns inte något som tar skada direkt, är det ställbart munstycke på den?
Nej, inte något ställbart.

Rolle85 skrev:
har den ställbara ventliler?
Vet ej.
 
Nu tror jag att felet är hittat, tändhatten! Fick mätt upp tändspolen med en annan multimeter med samma resultat ingen sluten krets tills vi tog av tändhatten, då visade mätare 4600 ohm vilket är rimligt. Satte tändkabeln direkt på stiftet och maskinen startade på första rycket.

Själva tändhatten är alltså bara en 90 graders vinkel med samma fattning i båda ändar fast hona hane.
(Har läst någonstans att det kan finnas inbyggda motstånd)

Någon som vet var man kan köpa dessa, behöver ej vara original för då kostar de säkert runt 100:- gissar jag på.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.