Ytterdörren på vår sommarstuga är svår att stänga pga att den sitter i spänn på något sätt så att dörrkarmen dras ut någon millimeter på gångjärnssidan när dörren stängs. Möjligen syns detta på bilderna och något bättre på videon där jag stänger dörren. Några tips på orsak och åtgärd? Slitet blått rör mot vit vägg, rost och flagnande färg synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå och vit målad yta med rostig gångjärn, nött, textur, patina, gammal dörrdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
MultiMan
Det finns ju gravrost i gångjärnet, smörjer ni aldrig det (bör göras regelbundet)? Det kan ju vara en orsak, förutom t ex svälld dörr.
 
Som vanligt, bild på hela dörren utifrån
 
  • Gilla
Lars Henriksson3
  • Laddar…
Ursäkta Blå dörr med fönster, röd och vit trävägg, belysningsarmatur, trä trappa, en del av ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.Här är helbild.
 
Det ser ut som det saknas glipa mellan karm och dörrblad vid dom övre gångjärnen. Gångjärnen har knäckta för mycket
 
  • Gilla
Lars Henriksson3
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det ser ut som det saknas glipa mellan karm och dörrblad vid dom övre gångjärnen. Gångjärnen har knäckta för mycket
Vad bör jag göra åt det? Ge mig på gångjärnen eller byta dem?
 
Knäck dom lite så du får en gllipa mellan karmen och dörrbladet. Du lan behöva justera karmen om det inte finns plats för att justera gångjärnen tillräckligt.
 
  • Gilla
Lars Henriksson3
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Knäck dom lite så du får en gllipa mellan karmen och dörrbladet. Du lan behöva justera karmen om det inte finns plats för att justera gångjärnen tillräckligt.
Justera karmen med hjälp av karmskruvarna då, eller?
 
L Lars Henriksson3 skrev:
Justera karmen med hjälp av karmskruvarna då, eller?
Japp
 
  • Gilla
Lars Henriksson3
  • Laddar…
Tack! Ska försöka hitta en nyckel i morgon.
 
  • Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.