Hej,

Vi flyttade in i 50-talshus för 5 år sedan. I besiktningsprotokollet står det att färgskiftning fanns och att det inte var några större mögelproblem på vinden. Jag har inte mycket erfarenhet som husägare eller mögel men ser att det har vuxit vardera år som går nu.
Takbjälkar och panel med svartmögelfläckar på vinden av ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätak inomhus med mögelfläckar i en vind, mörka partier spridda över träytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är värst på västra sidan av huset där det finns ett fönster som läcker som ett såll. Östra sidan där det finns en ventil ser det inte lika illa om man bortser från takfoten.


Nu försöker jag sätta mig in i hur vinden mår, så jag skaffa mig en hydrometer för 3 dagar sedan som jag satte fast där jag ser mest mögel. Under dessa dagar så har temperaturen ute pendlat mellan 18-25 grader och luftfuktighet har legat mellan 80-90%

Graf som visar luftfuktigheten och temperaturen på vinden mellan den 14 och 16 juli, med luftfuktigheten mellan 40-65% och temperaturen mellan 15-35°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag har förstått så ska luftfuktighet på vinden aldrig överstiga 80% och 30-40 % ska inte vara bra heller p.g.a. sporer som bildas.

Vi hade en kille här förra året som kollade in våran vind "gratis" och försökte sälja tilläggsisolering på vinden och mekanisk ventilation av huset för att få bort övertrycket. Men jag har svårt att ser hur det skulle hjälpa. Kommer det inte öka risken för fukt tar sig in på vinden om det inte finns någon varm och torr luft som trycker bort utomhusluften?

En annan grej som jag reagera på är att det är mest mögel där luften tar sig ut/in. Dvs runt fönster och hålrum längs taket. Är det dumt att går runt där och isolera med lite fogskum?
Vind med synlig mögel på brädor kring ett fönster som läcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött tegelhus med sadeltak och litet fönster på vinden. Brädklädda ändar och vitmålade vindskivor. Klarrik blå himmel och granskog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av tegelvägg och träpanel med tydliga färgskiftningar och mögelfläckar längs takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Har tänkte tvätta bort möglet men känns meningslöst att göra det om jag inte lyckas komma på orsaken till varför det bildas mögel från början.
 
P PHolten skrev:
Men jag har svårt att ser hur det skulle hjälpa. Kommer det inte öka risken för fukt tar sig in på vinden om det inte finns någon varm och torr luft som trycker bort utomhusluften?
Först är att förstå hur fukt fungerar:

Varm och torr luft blir fuktig när den kyls när den har samma mängd vatten per m³ i sig.

0-gradig 50% Rh luft har ca 2 gram/m³ vatten i sig medans 50% Rh 24-gradig luft har ca 12 gr gram vatten/m³ i sig - vad tror händer om man kyler 24-gradiga luften till 0 grader C?

- ja vid 0 grader C kan luft bara hålla ca 4 gram/m³ vid 100% Rh vilket betyder att 8 gram av vattenmängden i den 24-gradiga luften som kyls nu fälls ut som vatten - imma på ytorna och allt blir 100% Rh.

Rh är relativ fuktighet vid en viss temperatur, sjunker temperaturen så stiger Rh tills det når 100% eftersom vattenmängden fortfarande är konstant och allt under temperatur under punkten när man nått 100%Rh så börja det fälla ut fukten som flytande vatten på de kallaste punkterna, I ditt fall runt fönstren och ventilen när det möter den kalla utomhusluften innan det hunnits spädas ut tillräckligt, där får du fuktpåslaget och så småningom problem med rötan. Hade fönstret ersatts med en galler och vinden kan blåsa fritt genom vinden - ja då hade fuktproblemen varit betydligt mindre då luften hinner spädas ut mer med kall luft som värms samtidigt och blir 'torrare' och Rh hålls under kritiska nivåer.

---

Undertrycksventilation som de flesta äldre huslösningar bygger på med varm murstock som 'motor' i ventilationen med värme som ger drag, bygger på principen att luft utifrån skall sippra in runt alla väggar in i huset, ja, även från vinden in i rummen under och på vägen bli allt varmare och 'torrare' och till slut sugs in av den varma murstocken och skickas ut genom skorstenen fortfarande varm och det blir aldrig någon situation att luften kyls så mycket att det börja fälla ut kondens innan det lämnat huset och den vägen håller huset torr invändigt - det gäller även att den kallare vindsluften skall sippra in genom takens plankor ned mot rummen inomhus även på övervåningen och inte att varmluft sippar ut på vinden vintertid för att det är övertryck av värmen där - som blir fuktig när det kyls ned...

Det betyder att man behöver en ganska bra undertryck i huset för att ha tillräcklig undertryck även högst upp i huset med den varmare lättare luften som trycker på för att situationen inte skall uppstå att varmluften sippra upp genom takplankorna i övervåningen eller att denna luftvandring hindras av en barriär/fuktspärr på insidan, på den varma sidan innan det blir kallt - alternativt att vinden är så välventilerad att varmluften som sipprar igenom och som bär mycket fukt hinner spädas ut av den kallare utomhusluften med mindre mängd vatten i sig och som värms utan att Rh-värdet blir för högt.

Det är övertrycket pga. varm luft som bär mycket vatten som sipprar genom taket mot vinden som är ditt problem - för att huset inte har tillräcklig undertryck så att den varma luften som bär mycket vatten inte sugs igenom skorstensstocken eller via en mekanisk ventilation istället och släpps ut kontrollerat och om det kondenserar så är det på kontrollerat plats att den utblödande vattnet inte skadar något, tex förångaren i en frånluftsvärmepump eller värmeväxlare med dränage eller att den varma luften hålls varm tills den blåses utanför huset som när den går igenom skorstensstocken och hålls varm hela vägen tills den lämnar skortstensstockens topp...

---

Ventilationskillen har helt rätt att man måste få bort övertrycket som bildas i rummen under vinden för att varmluften inte längre skall sippra genom plankorna i rummens tak till vindens golv och sedan fäller ut vatten mot de kalla plankorna i takens beklädnad på vinden.

ventilationen är det viktigaste att åtgärda så att det inte längre blir övertryck i rummen under vinden, utan helst en smula undertryck gentemot vindens lufttryck - tillägsisoleringen är en senare sak och är inte det som kommer ta bort fuktproblemen om inte ventilationen är fixad innan dess...

Det andra är att riva innerytorna i övervåning och sätta upp fuktspärr så att luften inte kan längre sippra igenom taket och sedan montera upp nya innerytor innanför fuktspärren, det kan krävas både nämda _och_ att ventilationen förbättras innan man blir av med problemet.

Har huset en murstock och tex. värmdes med oljepanna, men konverterat till LVVP/BVVP
senare år så kan saker som din vind hända när murstocken inte längre fungerar som ventilationsutsug för att det sakna värme i murstocken för att pannan är utriven...
 
  • Gilla
Chilly_J
  • Laddar…
S
Tilläggsisolering är inte en åtgärd för att ditt problem, tvärtom förstärker det problemet. Åtgärda ventilation i huset däremot är den enda korrekta åtgärden och den ökade ventilationen kan medgöra att det är OK att tilläggsisolera.
 
Tusen tack för svaret. Det var precis den här information jag behövde. Bättre ventilation i huset ser ut att bli min nästa investering. 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.