Hej

Äger ett hus med en lite speciell ytterpenel som jag inte kan hitta. Skulle vara bra att ha några lpm liggande för om någon del blir röten osv.

Det närmaste jag kan hitta av just ytterpanel är http://www.moelven.com/se/Produkter...terpanel/Ytterpaneler-Special/Krusboda-panel/ MEN min har en fas i båda ändarna. Liknande bastupanelen här: http://www.fresks.se/sortiment/tra/obehandlat-behandlad-virke/invandig-panel/432303

OBS, det är ingen vanlig dubbelfasspont utan jag får en platt yta mellan fasarna när man knackar ihop 2 brädor. Letat som en besatt efter dethär virket. Förra ägaren minns bara att han tror det köptes på XLbygg. Känns som det är lite väl mycke jobb att köpa moelvens alternativ ovan och sedan överhandsfräsa ut rätt fas.

Det känns nästan som att det är en kombination av en Z och dubbelfas-panel men jag hittar ingen z-panel med rätt mått :( Brädan är 120mm bred och själva delen mellan fasarna är 85mm. Fjäderna är 20mm i framkant men bara 10mm i bakkant vilket då skapar den platta ytan mellan fasarna.
 
Om du bara ska några bitar i reserv så kanske handöveefräsen är ett alternativ till att hitta rätt.

Om du ska ha större mängd så fixar valfritt hyvleri din panel men du får betala för ev nya skärprofiler till hyveln och troligtvis en peng för att köra en liten serie genom hyveln.
 
Det var samma här, vi hade en Z-panel med lite bredare "tunga". Går som sagt att beställa, men vi valde att bara byta de ruttna delarna mot nytt i snarlikt utseende och sedan klä in hela huset med helt ny lock-panel av rejäla ohyvlade bräder.
 
Någon som vet en firma i sundsvallstrakten som gör sånt? och vad det kan kosta exkl själva virket som man själv kan köpa billigt på byggmax...
 
Christian Nordin skrev:
Hej

Äger ett hus med en lite speciell ytterpenel som jag inte kan hitta.
Har du tittat på utsidan huset.. :D
Sorry.. Kunde inte låta bli.. :surprised:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Christian Nordin skrev:
Någon som vet en firma i sundsvallstrakten som gör sånt? och vad det kan kosta exkl själva virket som man själv kan köpa billigt på byggmax...
Tror att dom flesta hyvlerier vill köra med eget virke för att bland annat säkra kvalitén på vad dom säljer. Borde gå att göra en googling och få fram några ställen som ev kan göra det och ringa runt lite.
 
L
Alriksson skrev:
Om du bara ska några bitar i reserv så kanske handöveefräsen är ett alternativ till att hitta rätt.

Om du ska ha större mängd så fixar valfritt hyvleri din panel men du får betala för ev nya skärprofiler till hyveln och troligtvis en peng för att köra en liten serie genom hyveln.
Tror du verkligen att det behövs nya profiler. Jag hyvlade till garaget, och fick uppfattningen att han kunde ställa in valfri profil. Jag antar att det är en trissa till varje vinkel och den kan de luta som de vill. Att hyvla fram bara för att ha i reserv låter inte som någon bra teori ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.