I vår sommarstuga (en gammal sportstuga från 50talet på 35kvm) har vi en Contura 860 eldstad. Enda sen den installerades har det varit en kamp att hitta det bästa sättet att tända den och få en bra miljö inomhus.

https://www.contura.se/Documents/contura/se/bav/bav_Contura_800_se.pdf

Kaminen hämtar luft genom ett rör från krypgrunden och när vi tänder en brasa är luckan öppen i uppstartsläget. Genom att enbart följa manualen som de skickade med så har det visat sig vara väldigt svårt att få kaminen att starta bra. Elden går alltid igång bra men det är just när man ska övergå från startbrasan till mer ved och sen stänga dörren som den ofta får kämpa för att inte dö samtidigt som det lätt kan börja ryka in väldigt mycket om förbränningen blir dålig.

Jag har laborerat med alla möjliga saker för att få till detta bättre, jag har öppnat ett fönster, använt mer tändved etc. och det som jag hittills märkt fungerar bättre är att ha en större startbrasa (med både tunn och grov ved samtidigt som jag har rostertallriken halvöppen. Enligt instruktionen ska dock denna vara stängd vilket gör mig orolig att jag gör något fel.

Ett annat problem jag också upplever är att jag lätt får huvudvärk och känner mig väldigt trött i huset, vilket får mig att tänka att det är något som inte riktigt stämmer, antingen att syret tar slut eller att det sker en dålig förbränning så föroreningar sprids?

Gällande ventilation i huset så finns det ingen alls, ingen köksfläkt heller som kan skapa undertryck. Det enda är en separett i toan som visserligen kan skapa ett svagt undertryck.

Jag har så otroligt svårt att veta vad jag ska göra för att kunna få detta att fungera bättre så min fråga till er är; vad har ni för tips att testa för att underlätta eldandet?

Några saker jag har övervägt är:

- Installera några fler självdragsventiler i huset. (samtidigt är ju säkert huset väldigt otätt, men det kanske kan hjälpa ändå?)
- Installera en tallriksventil direkt bakom kaminen.
- Några nämnde på nätet att det inte var fördelaktigt att ta kall luft från krypgrunden, kan det vara värt att strypa denna och ha en ventil baktill istället?
- Testa att ha rostertallriken helt öppen (är det någon fara med detta med tanke på att instruktionen avråder från det?)

Sedan undrar jag vad huvudvärken/tröttheten sannolikt beror på? Är det att den äter upp för mycket syre eller är det någon farlig förorening som sprider sig? Vad kan jag i så fall göra åt det?

Hoppas ni har några bra råd att ge mig!
 
Redigerat:
R
Mera småpinnar under länge tid så temperaturen kommer upp i skorstenen samt att det blir en riktig glödbädd som grövre kan tända upp på , ingen fara att hämta luften från under , det är bättre än att få undertryck i huset
 
Rostertallriken ska absolut inte vara öppen vid eldning. Ska något vara öppet, så är det spjället för tilluft eller frontluckan. Rostret ska bara öppnas när man vill ha ner aska i askbehållaren. Det kan t.o.m. vara så att det utrymmet kan fungera som en bra väg för koloxid ( ger trötthet och huvudvärk i små koncentrationer ) att ta sig ut i rummet. Koloxid är tungt och kryper ( när den svalnat ) utmed golvet.
Följ instruktionen du refererar till, så ska det gå att få en bra eldning. Ett tips är att spara ett litet lager av aska på botten, så att det blir lite varmare i härden vid uppstart ( askan isolerar lite mot bottnen ).

Har själv en Contura 560 med 3m "insugsrör" från yttervägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Vad har du för typ av skorsten? Är den väldigt kort så du får ett dåligt drag? Håller också med om att det är en fördel att ta förbränningsluften från krypgrunden.
 
Rejält med syre tillförsel, börja smått och jobba dig uppåt. Måste få igång värmen ordentligt innan du slänger in stora vedbitar och stänger luckan.

Jag har ”problem” om vår köksfläkt är igång och inget fönster-altandörr är öppen. Då går all rök ut i huset istället.

Läste i en annan tråd där man rekommenderade att köra med lite tröd innan man startade någon brasa så man får upp värmen i röret. Aldrig testat själv.
 
Tyvärr är det samma problem med alla nya kaminer ( i alla fall alla jag testat). Dom har väldigt små dragluckor, gjorda bara så att veden precis ska orka brinna. Det är nästan omöjligt att få ett fungerande drag i en modern kamin utan att låta luckan stå lite på glänt de första 15-20 minuterna. Antagligen är dom byggda så för att uppnå så hög verkningsgrad som möjligt.

Frågan är om det är bättre att verkningsgraden ökar med tio procent än att dödsfallen orsakade av vedeldning ökar med femtio procent? Money talks.
 
  • Gilla
muchcup
  • Laddar…
Gör en rejäl brasa från början, givetvis med tändved, papper med mera. Gör en boll av papper som du lägger överst. Men du tänder både tändveden och bollen. Bollen ökar draget de första sekunderna. Jag använder också en liten bit tändbrikett. Har även rastret stängt och luckan öppen någon cm de första minuterna.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
M muchcup skrev:
I vår sommarstuga (en gammal sportstuga från 50talet på 35kvm) har vi en Contura 860 eldstad. Enda sen den installerades har det varit en kamp att hitta det bästa sättet att tända den och få en bra miljö inomhus.


[länk]

Kaminen hämtar luft genom ett rör från krypgrunden och när vi tänder en brasa är luckan öppen i uppstartsläget. Genom att enbart följa manualen som de skickade med så har det visat sig vara väldigt svårt att få kaminen att starta bra. Elden går alltid igång bra men det är just när man ska övergå från startbrasan till mer ved och sen stänga dörren som den ofta får kämpa för att inte dö samtidigt som det lätt kan börja ryka in väldigt mycket om förbränningen blir dålig.

Jag har laborerat med alla möjliga saker för att få till detta bättre, jag har öppnat ett fönster, använt mer tändved etc. och det som jag hittills märkt fungerar bättre är att ha en större startbrasa (med både tunn och grov ved samtidigt som jag har rostertallriken halvöppen. Enligt instruktionen ska dock denna vara stängd vilket gör mig orolig att jag gör något fel.

Ett annat problem jag också upplever är att jag lätt får huvudvärk och känner mig väldigt trött i huset, vilket får mig att tänka att det är något som inte riktigt stämmer, antingen att syret tar slut eller att det sker en dålig förbränning så föroreningar sprids?

Gällande ventilation i huset så finns det ingen alls, ingen köksfläkt heller som kan skapa undertryck. Det enda är en separett i toan som visserligen kan skapa ett svagt undertryck.

Jag har så otroligt svårt att veta vad jag ska göra för att kunna få detta att fungera bättre så min fråga till er är; vad har ni för tips att testa för att underlätta eldandet?

Några saker jag har övervägt är:

- Installera några fler självdragsventiler i huset. (samtidigt är ju säkert huset väldigt otätt, men det kanske kan hjälpa ändå?)
- Installera en tallriksventil direkt bakom kaminen.
- Några nämnde på nätet att det inte var fördelaktigt att ta kall luft från krypgrunden, kan det vara värt att strypa denna och ha en ventil baktill istället?
- Testa att ha rostertallriken helt öppen (är det någon fara med detta med tanke på att instruktionen avråder från det?)

Sedan undrar jag vad huvudvärken/tröttheten sannolikt beror på? Är det att den äter upp för mycket syre eller är det någon farlig förorening som sprider sig? Vad kan jag i så fall göra åt det?

Hoppas ni har några bra råd att ge mig!
M muchcup skrev:
I vår sommarstuga (en gammal sportstuga från 50talet på 35kvm) har vi en Contura 860 eldstad. Enda sen den installerades har det varit en kamp att hitta det bästa sättet att tända den och få en bra miljö
Hej! Hur gick det för dig? Jag har samma problem här, i vårt hus men även i en nyköpt liten stuga, en nyare braskasett och en äldre kamin, båda Contura. När ny ved ska in vill det gärna slockna och det ryker lätt in.
Det finns ingen egentlig ventilation i byggnaderna och jag kommer att installera tilluftsventiler samt frånluftsfläktar. Känner även igen det där med trötthet och huvudvärk.
 
JLyck JLyck skrev:
Rejält med syre tillförsel, börja smått och jobba dig uppåt. Måste få igång värmen ordentligt innan du slänger in stora vedbitar och stänger luckan.

Jag har ”problem” om vår köksfläkt är igång och inget fönster-altandörr är öppen. Då går all rök ut i huset istället.

Läste i en annan tråd där man rekommenderade att köra med lite tröd innan man startade någon brasa så man får upp värmen i röret. Aldrig testat själv.
Har man ett väldigt tätt hus kan man behöva öppna ett fönster eller liknande. Nybyggda hus är av den typen att om man inte har separat tilluft till kaminen lär man behöva öppna ett fönster för att få fart på brasan. Att köra spisfläkt samtidigt är ett no-no.

T-röd innan är förmodligen ett tips för att få kalluftsproppen i skorstenen att släppa. Alltså inte att man fjuttar på brasan med t-röd, utan egentligen motsvarande det gamla knepet att elda lite tidningspapper eller liknande för att få upp lite varm luft i skorstenen för att "starta draget".

Men känner igen det där med kaminer och rök. Hade en Contura i ett hus som betedde sig så. Har inte reflekterat över det, men den krävde lucka på glänt och att man var snabb när man la in ny ved på glöden för att inte rökfylla rummet. Har inte varit med om det på traditionella gjutjärnskaminer eller kakelugnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.