Vad hade du valt?

  • Antal röster
    9
Sitter och läser tråd efter tråd efter tråd på forumet men kommer inte närmre ett beslut för det..

Har äntligen insidan av garaget klart så när som på golvet.. golvet är just nu helt oslipat råbetong. Gjuten i höstas sep/okt och har sått utan tak fram till jan. Det finns lite små kratrar av regn mm.
Detta hoppas jag så löser sig med en vanlig stor golvslip.

Garaget är ganska stort, 97kvm, kommer agera garage till största del, för bilar med dubbdäck!
Men även ett mindre gym, utrymme för värmepanna, samt förråd. Vattenburen golvvärme i hela plattan.

Men frågan är vad väljer jag för ytskikt?
*Helst av alt hade jag velat göra en HTC slipning, men 400kr/kvm är out och the question. +kostnaden för elverk modell större. Killarna behövde 3fas 16A (det har jag) till dammsugaren :surprised: och 2x 32A till golvfräs/sliparna :eek:

*Klinker i bra kvalitet blir även det för dyrt... billigare kvalitet hade väl landat på ca 15tkr och varit överkomligt, men då är ju tidsåtgången/arbetsinsatsen lite för hög. Inte för att jag inte vill jobba, men har 30kvm inomhus att bygga till två småbarns rum i en ny stomrest tillbyggnad.

*Kvar blir väl då vattenglas? Natriumsilikat antar jag.

*Färg - 2 komponents, billig typ Biltema?

*Eller riktig epoxi färg = dyrt

*olja / hårdvax, har dock fått uppfattningen att det inte är så permanent som övriga alternativ.


Nu behöver jag lite förslag!
Vissa delar av nätet klagar enormt på biltemas 2.komponentsfärg, medans andra menar att den är väldigt tålig för vätskor och mekanisk påverkan.
Ibland med extra lager klarlack, ibland inte..

Vattenglas, låter också vettigt. Men hur är tåligheten i längden?
och vart köper man det till överkomligt pris?!

olja eller hårdvax, vad är kostnaden? och hur är hållbarheten av ytan i längden?

Att ytan får en skiftande färg eller fläckar berör mig inte direkt, men den måste vara lätt att hålla ren från smuts och vätska. Förstår att man inte kan få allt, men behöver något bra och gärna prisvärt som inte tar för lång tid att applicera.

Alla synpunkter är välkomna, kostnader, applicering och så klart erfarenheter från de olika alternativen.
 
Åsa Lund
Har för mig att jag sett granitkeramik för typ en hundring per kvadrat. Hade varit mitt val ☺
 
S
aldrig klinker. två- komponent är bäst enligt mitt tycke och det håller för det mesta. dock inte använt biltemas
 
Lite intressera! Vad valde du för alternativ?
//Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.