Hej,

Ska ge mig i kast med mitt första renoveringsprojekt som är en lägenhet (som har varit 2 lägenheter från början, 34kvm(Rum5+Hall2+Klk1+Klk3) + 72kvm) från 1930 med ca 3 meter i tak och en yta på 106 kvm.

Helrenovering är det som gäller men beroende på hur planlösningen blir så kanske vi behåller golven (fiskbensparkett) och slipar dem (inte gjort sen 40 talet känns det som).

Behöver all hjälp jag kan få för att få en vettig planlösning, vill ha öppna ytor och ett större Kök och badrum. De flesta väggarna går att riva, men förmodligen är det svårt att göra något åt de riktigt tjocka väggarna mellan lgh1 och lgh2.

Några förslag, snälla :)
 
  • planlosning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min spontana idé är att slå ut klädkammare 1 och göra nytt kök där om det går att leda vatten och avlopp till det rummet från badrummet. Då kan ni ha stor matsal och kök där.

Det gamla köket kanske ni kan göra om till badrum alternativt leda in vatten och avlopp till det lilla rummet bredvid. Då skulle ni kunna ha två stora sovrum, ett på varje sida om badrummet (det gamla köket och sovrummet med balkong).

Nu är jag ju ingen snickare så jag kan inte säga om det är tekniskt möjligt, men det är iaf en idé! :surprised:
 
Fortsätter förslagen så här så finns det nog hopp :)
Tack för förslaget, hoppas jag får några till så ska man nog kunna hitta en optimal lösning ....
 
C
Var är söder?
Och hur många sovrum behöver du?
 
Turligt nog är ritningen i klassisk norr uppåt söder neråt konstellation, dvs balkongen i rum5 ligger i söderiktning :).

Jag behöver ett sovrum och ett dedikerat kontor (dock så kanske man kan tänka sig att man gör ett mindre kontor).
 
C
Nu har jag ju absolut ingen aning om vad du kan göra rent tekniskt, men en idé iaf.
 
  • planlosning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Now we're talking ... riktigt bra idé, dags att börja tänka på det dära tekniska nu då, hur och till vilket pris man kan flytta avlopp etc. :)

Ska trycka in detta i lämpligt 3D program så man kan "gå runt" lite i lägenheten.

Stort tack för förslagen

Posta gärna fler förslag ....
 
C
Fast jag vet ju inte om du får flytta ytterdörren, får du inte det faller ju alltihop.. :p

En tanke med det där med va, du kan ju höja badrummet och sovrummet och den delen av hallen kanske en halvmeter, så får du dels en mysigare takhöjd i sovrummet, och dels möjligheten att dra va:t under det nya golvet. Å andra sidan vet jag inte om lägenheter måste handikappanpassas?
 
Jag försökte behålla kök och badrum på dess ursprungliga plats men lade även till en tvättstuga eftersom platsen fanns. Vet inte om det är möjligt med rördragningar, om inte kan arbetsrummet bli större eller tvättstugan bli till ett förråd/klädkammare.

Nackdelen i min lösning är att det inte finns plats för upphänging av kläder just vid dörren, men planlösningen är åtminstone en idé du kanske kan spinna vidare på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.