Hej igen,

Jag är fortfarande igång med renoveringen av min frånluftsfläkt. Det är en seg historia.

Problem:
Fläkt i en låda på vinden. Lådan har ett påstick med diameter 150 mm som pekar uppåt. Kanalen från takhuven är också strl 150. Dom är inte centrerade. Det är ca 5 cm "fel". Alltså måste kanalen emellan sitta snett.

Kolla bild:
IMG_0504rak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet att det är suddigt. Lådan är under isolering. Man kan se en muff påträdd på påsticket, ett svep, en kanal med 2 cm isolering i ett aluminiumhölje, ett svep och kanalen till takhuven.

Kanalen är för kort och för att få till den sneda anslutningen sitter muffen på sniskan (täcker inte gummitätningen), kanalen har en anliggning på några mm i svepen och dom är lite mjuka så det hjälper till att få ihop det trots att det är snett.
IMG_0503.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns som det här inte är helt tätt. Finns det något jag kan göra för att få en bättre dragning och brandisolering. Den skall gå att öppna för rengöring och passa dim 150.
 
K
Är det omöjligt att flytta lådan lite? Stumma kanaler neråt?

Annars hade jag nog gått på en 160-150 dimensionsändring som denna:
https://www.ventilation.se/overgang-160-150/p-1704.htm

Sen ett T-rör med renslock (Finns brandklassade renslock), sedan 160 flexibelt rör (godkänd för Imkanal) och sedan övergång till 150 igen.
Och brandmatta på det.
 
Redigerat:
Hej,

Tack för bra svar.

Lådan har tre kanaler nedåt som ser ut att vara typ svetsade och nitade i botten.

Jag har inte lyckats fatta vilken flexibel kanal som är godkänd, men det var min tanke också.

Dock måste den vara lätt att ta bort, fläkten sitter i locket på lådan och det måste man kunna bära ut genom vindsluckan för att rengöra. Kan man fästa den flexibla kanalen med svep?
 
K
FE är godkänd för imkanal, sen får du klä in den med brandmatta.
Finns färdigisolerad men då får man lägga på en nolla i slutet på priset..

https://www.soliduct.se/fe-160-2m/p-1337.htm

infästning/snabbfäste går jag bet på, en vanlig rörklämma/slangklämma lär ju få ihop det.. men vet inte om det är godkänt? Pröva att kontakta någon av ventilationsbutikerna online, dom har nog rätt bra koll och kan nog ta hem grejor vid behov. :)
 
Du kan ju sätta ett 200-planstick utanpå 150-sticket från fläktlådan. Då kan du förskjuta det 5cm.
Sen får du ta 200-160 kona och sen ytterligare 160-150 om det inte bygger för mycket på höjden.
Annars ber du en snäll plåtslagare att knacka till en övergång i rätt mått.

Eller om det bara glipar lite: dra några varv ventilationstejp runt, snabbt och tätt;)
 
  • Gilla
Peter_Nilsson
  • Laddar…
Tack för bra svar. Det får blir dimensionsbytare och FE-kanal + matta. Svep har jag fattat vad der är, typ som en bred slangklamma med lite gummi på insidan.

Trist nog funkar det inte att sätta ett 200 stick utanpå. Det hamnar utanför lådan för idioterna har satt utgångshålet uppe i hörnet. Och den riktning jag vill försjukta åt är förstås ditåt....

Nu är det dags att börja handla och försöka fatta hur man får dit isoleringen. Nål och tråd?
 
K
Spoltråd, naja i första änden, sen är det bara att spola på varv efter varv utan att trycka ihop isoleringen (inom rimliga gränser, grejorna skall ju givetvis sitta!), sen najar du i slutet.

Med naja menar jag knyta/tvinna tråden med sig själv så den inte går upp.

EDIT: Kom på att du skall ju brandisolera...
Kika lite här:
http://www.isover.se/news/isolering-av-ventilationskanaler-pa-kallvind
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.