Min syster öppnade källarluckan till mina föräldrars bagarstuga idag och möttes av denna trevliga svampodling. Huset är över 100 år gammalt och har aldrig haft problem med mögel förut. Har stått ouppvärmt de senaste 50 åren och så här såg det definitivt inte ut när jag var ner sist för typ 10 år sen. Nån som har koll på vad det kan röra sig om? Hussvamp? Vad gör man nu?


mögel bagarstugan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fyändå:s svampkropparna har ju viss karaktär av hussvamp, skulle ringa dit anticimex eller ocab så dom får kolla/ta prover, har huset genomgått några större renoveringar på sistonde? Nått måste ha hänt med klimatet där nere om det nu har stått i 100 år
 
Inget större som man tycker ska påverka nämvärt. Väggarna har isolerats med 50mm mineralull för 25 år sen och klätts med spånskivor. Ingen plast. Golvet har målats.
 
Aha, hur ser det ut runt grunden och så? Mycke växter? Förmodar att det inte finns vatten som kan stå att läcka?(med tanke på att det stått kallt), men som sagt, men det första du borde göra är att få reda på vad det är för något, och hur du ska gå vidare.

Är det ner i källare eller grund? Trappen ser ut att gå rätt in i väggen.
 
Det känns ju lite långsökt, men om golvet har målats kan man ju tänka sig att fukt ifrån källaren har fått svårare att diffundera upp genom detta och därmed har källaren fått en förhöjd RF-nivå mot tidigare.
 
Tänkte också på nåt sånt men å andra sidan har ju golvet alltid varit målat tidigare.
 
Har det hänt nått mer?
 
Pratade med försäkringsbolaget och det var inget som täcktes av försäkringen då det handlar om markfukt (finns inget vatten eller avlopp där). Vi får se vad som händer framöver, det blir väl till att bryta upp golvet och kolla. Huset ska ändå totalrenoveras framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.