Jag har rivit ut ett rum i källaren där något geni en gång i tiden spikade läkt direkt mot väggarna, satte cellplast mellan läkten, plastade in hela klabbet och sen spikade på fanérskivor. Resultatet är att träet förmultnade bakom plasten och matade flera stora mögelsvampar. Jag har rivit ut allt och rummet har stått luftigt i 4-5 månader nu. Jag har reglat upp med plåtreglar och ska sätta byggskivor men innan jag skruvar igen - behöver jag åtgärda svampen på något sätt? Det finns ju inte mat till den längre. Den har torkat ut och allt organiskt material är borttaget. Kan det bli förhöjd luftfuktighet mellan skivorna och väggarna, som kan hålla den vid liv? Tips och råd mottages tacksamt.
//Henrik
 
L
Hur är det med fukt från utsidan , eftersom dom har ruttnat som du säger , är det riktig dränering på utsidan , om inte så är du nog tvungen att ha en luftning på ett par cm mot yttervägg ,
då blir det ventilationsspringor upptill och ventilerade socklar nedtill
 
L Liteavvarje skrev:
Hur är det med fukt från utsidan , eftersom dom har ruttnat som du säger , är det riktig dränering på utsidan , om inte så är du nog tvungen att ha en luftning på ett par cm mot yttervägg ,
då blir det ventilationsspringor upptill och ventilerade socklar nedtill
Det finns en fungerande dränering men källarväggen av betong står på stenar rätt i jorden så den suger kapillärt oavsett dränering. Tveksamt om detta ger upphov till förhöjd fuktighet i utrymmet mellan skivor och betong. Man kan ju alltid ta ett hål och mäta emellanåt.
 
L
Troligtvis är det som gör fukt bakom , hat du huggit upp golvet för att lägga om det eller är det bara för att se hur muren står i mark
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.