Vi har vad jag tror är bläcksvamp i vår lilla trädgård. Efter att ha sett en eller två svampar per år i en rabatt har de fullkomligt exploderat den senaste månaden. För några veckor sedan plockade jag bort alla jag såg, men de kom tillbaka och jag har nu försökt gräva upp dem. Det funkar förmodligen inte heller eftersom mycelet säkert sprider sig över stora ytor.

Jag vet att bläcksvamp är en delikatess (om det nu är bläcksvamp), men jag vill inte äta dessa utan bara få bort dem innan jag ska plantera lökar och lite nya perenner i rabatterna. Frågan är om Atamon kan bita på dem? Eller något annat? Jag vill inte skada djurlivet i trädgården och helst inte omgivande växter.

Några tips?
 
  • Unge bläcksvampar som växer bland grönska i en trädgårdsrabatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
8 80-talshus skrev:
Vi har vad jag tror är bläcksvamp i vår lilla trädgård. Efter att ha sett en eller två svampar per år i en rabatt har de fullkomligt exploderat den senaste månaden. För några veckor sedan plockade jag bort alla jag såg, men de kom tillbaka och jag har nu försökt gräva upp dem. Det funkar förmodligen inte heller eftersom mycelet säkert sprider sig över stora ytor.

Jag vet att bläcksvamp är en delikatess (om det nu är bläcksvamp), men jag vill inte äta dessa utan bara få bort dem innan jag ska plantera lökar och lite nya perenner i rabatterna. Frågan är om Atamon kan bita på dem? Eller något annat? Jag vill inte skada djurlivet i trädgården och helst inte omgivande växter.

Några tips?
Jag fick också svampinvasion fast på gräsmattan.
Det hjälpte faktiskt att gödsla lite extra.
 
  • Gilla
80-talshus
  • Laddar…
Ser ut som fjällig bläcksvamp och den brukar växa på näringsrik mark. Det är svårt att bli av med svamp. Plocka bort det som syns om den stör dig. Men det är nog omöjligt att utrota den med någon metod som inte är olaglig och eller tar död på allt annat i trädgården.
 
  • Gilla
80-talshus
  • Laddar…
Att bli av med svamp genom att plocka den är lika effektivt som att döda äppelträd genom att plocka äpplen.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Det var inte för att bli av med den utan om TS tycker att den är ful eller störande på något vis visuellt.
 
8 80-talshus skrev:
ag vet att bläcksvamp är en delikatess (om det nu är bläcksvamp), men jag vill inte äta dessa utan bara få bort dem innan jag ska plantera lökar och lite nya perenner i rabatterna.
Hösten är svamptider och om de yttre förutsättningarna är goda dvs hög fuktighet och varm lufttemperatur skjuter mängder av svampar upp ur jorden

Det vi ser är fruktkroppen på svampen men det är en ytterst liten del av denna spännande organism. Fruktkroppen är svamparnas reproduktiva del där sporbildningen sker och sprids. Jorden under ytan är däremot helt genomvävd av svamparnas rottrådar, mycel vilket innebär att det är omöjligt att få bort svampar genom att plocka fruktkroppen. Svamparnas rottrådar sträcker sig över enorma ytor.

Växter och svampar lever i symbios med varandra och under jordytan sker ett fascinerande samspel. Svamp kan inte bilda klorofyll så den får klorofyll från trädet och i gengäld hjälper svampen trädet att ta upp vatten och närsalter.

Det finns ett fåtal skadliga svampar som vi inte vill ha i trädgården, t. ex. honungsskivlingen, men i övrigt är det inget att bry sig om. Plocka bort fruktkroppen om den stör, kanske bildas nya om vädret är gynnsamt och då får man upprepa proceduren. Fruktkropparnas tid är hur som helst kort, vid första rejäla nattkyla segnar de ner och deras uppgift är över. Nästa höst kanske proceduren upprepas - eller inte.

Mykorrhiza – Wikipedia
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag tar till mig att det inte går att utrota dessa hattifnatt-liknande varelser utan att de helt enkelt är en del av samspelet i trädgården.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
H
Du behöver knappt plocka bort bläcksvampen då den mer eller mindre löses upp till en "bläckig" massa på några dagar.
 
  • Gilla
80-talshus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.