Hej!
Jag har sedan vi köpte vårat hus för två år sedan, hängt på forumet.
Jag har fått mycket kött på benen och har försökt att hjälpa till där jag tror att jag kan bidra med hjälp.
Nu behöver jag lite hjälp med en svamp.

Bakgrund.
Krypgrunden är befintlig under ett gammalt trapphus som var oisolerat för med en pytteliten toalett. Krypgrunden var full i skräp. Bla, en hydrofor, mattor och annat isoleringsmaterial såsom gammalt spån m,m.
Krypgrunden nås väldigt lätt vi källare och är nu helt utrensad på så gott som en stenbumling.
I vintras rev vi hela nedervåningen på trapphuset och byggde en ny toalett på hela ytan med golvvärme osv.
Krypgrunden förändrades på så sätt att éntren in försvann till trapphuset och därmed även trappen in som var otät. Istället fyllde vi det hålet med en av trappstegen (granit) och murade upp och gjorde fint. Vi lämnade lite glipa så att det kunde ventilera. I övrigt ingen påverkan.

Igår när jag skulle kolla läget där nere så såg det torrt och fint ut, lite kvavt men torrt. MEN, under stenbumlingen i en håla mellan sanden och stenen fanns det svamp. En vit formlös svamp. Bara där, ingen annan stanns. Jag antar att svampen trivs i hålet då luften kan stå still där och kanske är där då lite fuktigare där.

Frågor.
Vad är det för svamp?
Hur får jag bort den? Medel?
Bör jag göra större ventilationshål? DVSs från källare och i en befintlig panel mellan krypgrunden och ett utrymme under altanen.

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • bild 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om det är min telefon som spökar men jag kan inte se bilderna.
 
Ääh! Nedrans iphone. Jag ska se vad jag kan göra
 
Lade upp lite fler bilder från en "vanlig" kamera.
P1030317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingången till krypgrunden
P1030318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
The Sten
P1030321.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under stenen finns...
P1030322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1030323.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså i det hålrummet under stenen befinner sig svampen from hell.
 
Redigerat:
Jag kan inget sån´t här men gissar på mögelsvamp, angriper inte virke men kan ge upphov till ohälsa. Antar att man får skrapa ihop detta o slänga ute. Bildas nog, kanske pga kondens på stenen. Jag hade fyllt upp runt stenen med grus så dom här "insticken" in under stenen försvinner. Sätt in en hygrometer så kan du se hur luftfuktigheten e där inne. Sensorn kan du hänga i nåt rör därinne. Mätaren köper du för nå´n hundring eller 2 i en elektronikaffär typ Kjell&co el clas olsson
 
Jag hade nog försökt att flytta på blocket (spett, eller genom att spräcka det), grävt upp sanden och det som svampen lever på och slängt detta. Antar att det ligger någon virkesbit eller något annat där, för enbart sand lär inte mögla.

Om svampen återkommer får man försöka få den artbestämd och gå vidare därifrån.

Håller med BeGe om att en temometer+hygrometer är bra att placera i utrymmet för att hålla koll på fukten. Plast på marken är inte fel det heller.
 
Har nu öppet mellan krypgrunden och övriga källaren. 21° och 60%rlf +/-5% ligger det på i källaren.
Anticimex's tekniker ska återkomma.
Jag är inte orolig för något men jag vill inte sprida runt några äckliga mördarsporer i övriga utrymmet.

Jag återkommer när anticimex varit här.
 
Vad jag förstår: äkta hussvamp vill helst ha över 20gr + 85procent rlf o tillgång till kalk o trä. Allt detta finns kanske möjligt under stenen ?
Man känner ibland igen just speciellt äkta hussvamp på att man kan se klara vattendroppar i "sockervadden" typ som dagg. Annan svamp har det inte så
Äkta hussvamp skickar ut sporer som ser ut som kakaopulver eller kanel som lägger sig som damm överallt
 
Anticimex var här idag och tittade in. En snabb titt och hussvamp var konstaterat. Då den var där den var blev vi lugnade och fick rådet att flytta på stenen och gräva bort svampen med det angripna. Jorden i krypgrunden innehåller bl.a. Spån och gammalt virkesspill från tidigare ägare vilket svampen gillade. Vi skulle även gräva ur en bra bit i hela grunden, så mycket vi kan utan att grundstenarna faller in. Sedan fylla upp minst 200mm med makadam.
Återkommer med lite bilder.
 
Usch då, hoppas det går vägen för er!
 
Var det konstaterat "Äkta" Hussvamp? Hur gjorde anticimex isf för att konstatera det
 
Redigerat:
Mikael_L
Ska ni inte behandla med någon fungicid för säkerhets skull?

Själv skulle jag inte sova gott ifall jag inte gjort allt som står i min makt för att helt utrota eländet. :(
 
Ett par bekanta råkade ut för hussvamp, dom brändes bort och sen behandling misstänker jag. Det tråkiga var bara att dom inte hade hussvampsförsäkring.. :(
 
Nu var det min sambo som närvarade vid besöket men nä, inget "äkta" sades.
Teknikern sa att man kunde skicka ett prov för analys men han var säker på att det var början på hussvamp.
Jag antar att förfarandet är, titta, åtgärda och underhålla.

Vad som händer nu
1. Ta bort svamp, Check!
2. Gräva ur "mull" , Check!
3. Ta bort sten, snigeldynamit.
4. Gräva ur krypgrunden.
5. Dränka allt i boracol
6. Lägga singel.
7. Mer boracol.
8. Uppsikt via termometer, fuktmätare och visuell översyn.
9. Julöl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.