Hej, jag bor i ett envånings egnahemshus byggt 2005 som har ett oanvänt mellantak. Nu har jag lagt ut golvskivor (spånskivor) i mittdelen på takstolarna ca 3m brett utan nån form av fuktspärr mellan takisoleringen och skivorna. För tillfället så kommer det att lämna så, men tanken är att i nåt skede även fixa isolerade väggar och tak till utrymmet och ha plusgrader året om, inte använda som boningsyta utan endast till förvaring. Så det jag undrar över nu är behöver jag fuktspärra på nåt sätt och var?
 
Hej Lokke, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Intressant fråga!
Om du isolerar utrymmet runt om, och inte tillför någon värme, kommer det ju att anta omgivningens temperatur.
Så hur har du tänkt dig att få upp temperaturen till plusgrader?

Det kommer väl visserligen att få lite värme genom bjälklaget från undervåningen.
Men bjälklaget där är väl ganska välisolerat?
 
Med endast den informationen du ger skulle jag säga nej. Utrymmet tillförs ingen mer fukt än omgivningens dvs vinden. Dock är en kallvind ej avsedd för varmutrymmen vilket kan innebära att du ändå kan dras med fuktproblem.
 
Tack för svaret. Det som jag kanske nu i första hand va orolig för var ifall skivorna som täcker mitt delen av innertaket hindrar på nåt sätt ventilationen av isoleringen. Jag kommer troligtvis att värma upp utrymmet med ett vanligt värmeelement vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.