Hej

Jag och sambon har nyligen flyttat in i ett hus byggt 2002 med betongplatta, golvvärme på nedanvåningen och radiatorer på ovanvåningen. Uppvärmning sker med en värmepump med värmeåtervinning IVT 490.

Problemet är att nedanvången inkl golven är svala/kalla trots att samtliga golvvärmetermostater är satta på max. Temperaturen i vardagsrum-kök ligger kring 19-20 grader.
Vidare är värmekurvan satt till 7,7 (av 1-10) vilket som jag förstår det dessutom är för högt. Denna kurva ska ge en framledningstemperatur på 38,2 grader vid rådande utomhushemperatur (5 grader). Ovanvången är dock varm och när man känner på radiatorerna där får jag känslan av att tempen kan vara ca 38 grader.

Trots att framledningstempen ska vara ca 38 grader visar termometern på tilloppet bara 24 grader. Röret som kommer från golvet (och som jag antar kommer från värmepumlen) och går till vad jag tolkar är framdrivingspumpen ("den svarta") känns dock varmt och kan vara 38 grader, men efter den första T-korsningen känns det kallt.

Vore tacksam om någon kan tipsa mig om vad som kan vara fel?

Hans
 
Kolla att cirkulationspumpen för golvvärmen går. Lägg upp nån bild på fördelaren så blir det enklare att ge råd...
 
Det ska finnas en shuntventil, manuell eller automatiskt, till golvvärmen på fördelaren. Kolla också hur den är inställd mellan öppen och stängd.
 
oj, förlåt. Trodde jag hade lagt upp bilderna. Här kommer de.

Hans
 
  • VVS-installation med fördelare, termostatventiler och styrenhet för golvvärme i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med cirkulationspump och temperaturmätare monterade på kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets röranslutningar och mätare monterade på en plywoodvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Kolla att cirkulationspumpen för golvvärmen går. Lägg upp nån bild på fördelaren så blir det enklare att ge råd...
Hur säkerställer jag att pumpen går? Jag har kollat säkringen som är hel och strömbrytaren som är på. Jag tycker jag hör ett lätt ökat "sus" när jag slår på den igen (efter att den varit av), men det är ganska diskret.

Hans
 
Grundfos-pumpen är ganska enkel att kolla. Skruva av den stora blanka skruven på gaveln och lys in med en lampa i hålet så ska du se motoraxeln snurra där innanför. Axeln har ett spår så man kan vrida runt den med en mejsel om den står still. Det är inte ovanligt att den kärvar fast efter att ha stått still hela sommaren så man får hjälpa den igång genom att vrida runt den för hand.
Sen ser det ut att sitta en pump till bakom väggen till vänster i första bilden. Det verkar vara en modernare pump utan möjligheten till 'manuell hjälp'. har du nån bättre bild på den och vad som gömmer sig mer där bakom?
 
useless useless skrev:
Grundfos-pumpen är ganska enkel att kolla. Skruva av den stora blanka skruven på gaveln och lys in med en lampa i hålet så ska du se motoraxeln snurra där innanför. Axeln har ett spår så man kan vrida runt den med en mejsel om den står still. Det är inte ovanligt att den kärvar fast efter att ha stått still hela sommaren så man får hjälpa den igång genom att vrida runt den för hand.
Sen ser det ut att sitta en pump till bakom väggen till vänster i första bilden. Det verkar vara en modernare pump utan möjligheten till 'manuell hjälp'. har du nån bättre bild på den och vad som gömmer sig mer där bakom?
Kanske en dum fråga men är det den stora blanka skruvem som sitter centralt bland all text, dvs under "Grundfors"? Kan man göra detta när vatten och pumpen är på?

Och här är kompletterande biler på vad jag tror du menar. Stämmer det?
 
  • VVS-installation med röda och vita ventiler, rör och Grundfos-pump i trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystems mätare och ventiler med texten "Grundfos" på pumpen och en temperaturmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Det var ingen pump där, utan en manuell blandningsventil.
Ja, det är den stora blanka skruven mitt på pumpens kortända. Det går att lossa den när allt är igång, men det kan komma ut lite vatten, så ha en handduk eller trasa under.
 
L
Den regleringsdonet som ses på foto 1 och 2 nu är nog en med pinne , skruva loss den , det är
muttern som sitter innanför donet ( lite rillad ) och kolla om piggen sitter inne , det är samma funktion som termoventilerna på fördelarna till golvvärmen , kam kärva eller sitta inne efter sommaren , tryck några gånger på den , den ska fjädra ut själv
Ps har du kollat piggarna under termoventilerna för golvvärmen , dom brukar fastna i stängt läge dom med , bara trycka ca 10 ggr så dom går lätt
 
uppdatering: efter hjälp från useless är nu pumpen kontrollerad och den fungerar som den ska. I samband med att jag stängde av pumpen noterade jag att röret ovan pumpen som går till tilloppsblandaren blev varm (ca 30 grader) då pumpen var avstäng men svalnande nästan momemtant till 24 grader då pumpen startades igen...

Då den högt iställda värmekurvan på 7,7 är sedan föregående ägare misstänker jag att felet inte är helt nytt utan att de försökt korrigera det genom att öka kurvan. Kan det vara felkopplat? I mina novisa ögon ser det konstigt ut att det verkar finnas en koppling från frånloppsvattnet till ledningen just nedom pumpen? Eller är det korrekt?

Hans
 
L Liteavvarje skrev:
Den regleringsdonet som ses på foto 1 och 2 nu är nog en med pinne , skruva loss den , det är
muttern som sitter innanför donet ( lite rillad ) och kolla om piggen sitter inne , det är samma funktion som termoventilerna på fördelarna till golvvärmen , kam kärva eller sitta inne efter sommaren , tryck några gånger på den , den ska fjädra ut själv
Ps har du kollat piggarna under termoventilerna för golvvärmen , dom brukar fastna i stängt läge dom med , bara trycka ca 10 ggr så dom går lätt
det är säkert jag som är dum här men kag förstår inte riktigt vad du menar. Hur ser regleringsdonet ut pch var sitter det?
 
L Liteavvarje skrev:
Den regleringsdonet som ses på foto 1 och 2 nu är nog en med pinne , skruva loss den , det är
muttern som sitter innanför donet ( lite rillad ) och kolla om piggen sitter inne , det är samma funktion som termoventilerna på fördelarna till golvvärmen , kam kärva eller sitta inne efter sommaren , tryck några gånger på den , den ska fjädra ut själv
Ps har du kollat piggarna under termoventilerna för golvvärmen , dom brukar fastna i stängt läge dom med , bara trycka ca 10 ggr så dom går lätt
piggarna under respektive termostatreglering är nu i alla fall kontrollerade och de går att trycka ner ganska enkelt.
 
L
Du behöver inte känna dig dum , finns fler som inte vet vad saker heter
Det den vita som är gömd lite till höger på bild 2 den har en pigg den med , kolla den
just nu står den på max .
Text på den manuell och lite streck som är en skala för ca värde , inga siffror på temp
 
Hmm är där en koppling bakom termometern där jag kladdat rött?
Misstänker att Liteavvarje tänker på det jag ringat in längst till höger.
Ser ut att vara en ventil till som jag ringat in.
 
  • VVS-installation med termometer, ventiler och rör, två delar markerade med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Du behöver inte känna dig dum , finns fler som inte vet vad saker heter
Det den vita som är gömd lite till höger på bild 2 den har en pigg den med , kolla den
just nu står den på max .
Text på den manuell och lite streck som är en skala för ca värde , inga siffror på temp
Då regleringsdonet jag tror du menar sitter bakom en balk har jag svårt att komma åt det och jag förstår inte riktigt vad jag ska skruva loss. Jag har dock provat att ställa om reglaget till max och då händer i alla fall något, tempen på tilloppsröret stiger någon grad till ca 29 grader. Kan det vara så att detta reglage ska stå på max och att allt nu är som det ska? En temp på tilloppsröret på 29 grader känns dock lite lågt när framledningstempen ska vara 38 grader enligt värmepumpen, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.