Hej!

Vi har stora fönster och har sol nästan hela dagen i vårt ca ett år gamla(nya!) hus. Vi visste att det skulle bli varmt på sommaren, men inte att det skulle bli SÅ varmt :cool:. Självklart finns det positiva effekter av detta och det är nice att sitta på altanen. Men det blir galet varmt i huset. Bodde tidigare i en lägenhet med samma problem så vi har lite ångest inför sommaren...

Nu har jag hört att det finns en smidig lösning, men jag känner hur okunskapen pockar på. Därför vänder jag mig till er som kanske gjort något liknande! Jag vill reservera mig för min information och förklarar den så som jag hört den (eller snarare uppfattat den :D):

Det ska gå att gräva "en grop" cirka 10-15 meter från huset som är cirka 2 meter djup och hyfsat bred. Från den gropen drar man sedan ett isolerat rör och gör ett hål i husväggen. På insidan sätter man en tallriksstor (snygg!) ventil. På vintern kan man sedan nyttja den relativt varma luften i jorden och därmed dra ner något på värmen i huset. På sommaren kan man nyttja den relativt svala luften i jorden och slippa en del av värmen. Detta är en enkla förklaringen jag fått av en bekant. Nu till mina funderingar:

1. Är detta möjligt och är det ett bra alternativ?

2. Finns det en ungefärlig prisbild för detta?

3. Vi har en Nibe 750 och har ventiler som sitter ovanför fönstren i alla rum. Inte i alla fönster dock utan 1-2 fönster per rum beroende på rummets storlek. Jag hörde då vi flyttade in att vi skulle ha dem öppna för att vi har en frånluftsvärmepump. Om vi har dem öppna innebär det såklart att vi släpper in kall luft på vintern och varm luft på sommaren. Ska vi då "strypa" den införseln av luft och stänga till dem? Kan det få effekter ur ett negativt perspektiv?

Ett alternativ två vad jag hört är att man kan "ordna till" vår Nibe så att den fungerar som en AC av något slag.

Ja som sagt... Detta är det jag önskar att någon kan hjälpa till med. All information tas gärna emot.

Tack på förhand!
 
Varför inte bara skaffa solskydd för fönstren. Det där med grop?? den måste under alla omständigheter göras säker så ingen kan falla i varken människa eller djur precis som en pool. Ventilation i huset måste du under alla omständigheter ha och har man valt FLP så blir det på detta vis, annars så får du bygga om för det går inte att kombinera med FTX.
 
Mikael_L
Det du skriver är en möjlig lösning. Men den är inte direkt enkel.
De tekniska problemen är många.

Vilken mängd (volym) mark behövs för att lagra tillräckligt med energi.
Hur ska energiöverföringen mellan mark->luft blii tillräckligt effektiv.
Vad ska man göra åt fukt, smuts och dålig luft från markröret.
osv osv

Det finns några tidigare trådar i ämnet, t.ex:
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/149345-frikyla-kompaktkollektor.html
http://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/92190-markvarmd-markkyld-laft-och-ftx.html
Följ ev länkar, samt sök själv, tex på "frikyla", "markvärme" och andra lämpliga sökord.
 
Markiser vid de fönster som vätter åt solsidan, behöver inte kosta skjortan och är effektiva.
 
Tack för era svar!

Trådarna var intressanta att följa. Uppskattar att ni tar er tid att tipsa om lösningar. Jag ska ta mig en funderare på bra lösningar.
 
Mikael_L
Det finns troligen inte många sådana här "system" i drift, om något ...

Det betyder att ni antagligen får utveckla mycket själva, såsom pionjärer.

Jag själv tycker det verkar spännande, men jag har inte orkat fundera så mycket på hur man skulle göra det ifall man var sugen.
 
Det där med grop är nog väldigt tveksamt precis som Mikael_L skriver.

Man kan göra lite överslagsberäkningar:

Solen ger i runda slängar 1 kW per m2. Om det handlar om 10 fönster på 1 m2 vardera så är det 10 kW som skall kylas bort. Låt oss säga 5 kW i genomsnitt över dygnet.

Hur mycket sväljer då en grop i marken?

Man kan jämföra med vår jordvämeslinga som är 1,3 km (1300 m) lång. På vintern har jag konstaterat att den klarar att ge ca 5 kW (40 W/m slinga) värme utan att temperaturen i marken påverkas (sjunker). På sommaren borde då kyleffekten vara den samma.

(Börjar man frysa marken till is på vintern är effekten betydligt större, men det funkar inte på sommaren.)

Nu kan man fortsätta att räkna på en massa olika sätt, men alla slutar med att det måste vara en jättegrop.

Slangens mantelyta: 165 m2
Effektiv omslutande markmassa som absorberar/avger energi: 4000 ton

Osv.

Det enda som funkar vettigt är

1. Markiser
2. Ventilering
3. AC
4. Frikyla från bergvärme med ett rejält hål
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.