Upptäckte för en dryg månad sen att duschen inte upplevdes lika varm som tidigare. Då detta för två veckor sen övergick till att börja gå från varm till kall tll varm bytte vi blandare. Problemet bestod. Har mätt i köket och initialt är tempern runt 35° i 10-20 sekunder. Sticker upp till 54°, efter ytterligare 20-40 sekunder störtdyker den till 29° för att sen långsamt stiga och stabilisera sig runt 35°.
Har nu varit inne och känt på rören i fjärrvärmecentralen och skiftningarna känns redan i utgående varmvattenledning.Jag gör en lekmannagissning att felet är relaterat till temperaturregulator / styrventil.

Någon som känner igen detta och vet ifall det kan avhjälpas på något rimligt enkelt sätt?

Rätt säker på att det är en danfoss AVTQ-regulator. Ser åtminstonde likadan ut.
 

Bästa svaret

surris
A AronD skrev:
Upptäckte för en dryg månad sen att duschen inte upplevdes lika varm som tidigare. Då detta för två veckor sen övergick till att börja gå från varm till kall tll varm bytte vi blandare. Problemet bestod. Har mätt i köket och initialt är tempern runt 35° i 10-20 sekunder. Sticker upp till 54°, efter ytterligare 20-40 sekunder störtdyker den till 29° för att sen långsamt stiga och stabilisera sig runt 35°.
Har nu varit inne och känt på rören i fjärrvärmecentralen och skiftningarna känns redan i utgående varmvattenledning.Jag gör en lekmannagissning att felet är relaterat till temperaturregulator / styrventil.

Någon som känner igen detta och vet ifall det kan avhjälpas på något rimligt enkelt sätt?

Rätt säker på att det är en danfoss AVTQ-regulator. Ser åtminstonde likadan ut.
Temperatursvängningar vid tappning av varmvatten.
1. Acceptabel pendling av varmvatten är 5°C
2. Börja med att kontrollera så att det inte läcker i någon backventil i någon
blandare i badrum, dusch eller kök. Stäng av inkommande varmvatten och
öppna sedan en varmvattenkran. Kommer det vatten i kranen så är det läckage
och då beror pendlingen vanligtvis på detta.
3. Lufta också rören mellan styrventil och AVTQ genom
att lossa förskruvningarna vid AVTQ-membranet tills
det kommer vatten.
4. Efter detta motioneras ventilen genom att man tar bort
ratten på styrventilen och öppnar en varmvattenkran
och trycker fram och tillbaka på spindeln.
5. Om detta inte fungerar, stäng av kallvattnet och lossa
bröstet till styrventilen. Rengör kolv och lopp.
6. Om varmvattnet fortfarande pendlar byt komplett ventil.
 
surris
En tryckregulatorventil installerad på en kopparrörledning i ett VVS-system, omgiven av olika anslutningar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand använder verktyg för att justera en ventil i ett rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallfjäder, plastdetalj och en mässingsdel är placerade ovanpå ett dokument på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris surris skrev:
[bild][bild][bild]
Demmpa Demmpa skrev:
Här är servicemanualen för AVTQn
Tusen tack! Har varit och joxat nu än har inget hjälpt. Det jag hhar kvar är att lossa bröstet till styrventilen men det får bli en annan dag när jag känner mig modigare. Vet möjligtvis inte hur man lossar den?

Har även skruvat upp värmen nu och det ser ut som att det blir en intensiv värmetopp men det verkar som att "dalen" nu är på en mer acceptabel nivå ca 44°. Kvällens dusch får avgöra hur vi går vidare med detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.